Scroll Top
آموزش بازیابی تون کیپر ؛ راهکار ریکاوری کیف پول Tonkeeper

آموزش بازیابی تون کیپر ؛ راهکار ریکاوری کیف پول Tonkeeper

با توجه به ماهیت دیجیتالی کریپتوکارنسی‌ها و کیف پول‌های آن‌ها، همیشه این سوال برای کاربران وجود دارد که اگر تلفن همراه خود را تعویض یا گم کنم، یا به‌طور کلی خراب بشود، آیا امکان بازیابی ارزهای خود را دارم؟ یا باید برای همیشه با آن‌ها خداحافظی کنم؟ خبر خوب این است که ارزهای دیجیتال به دستگاه فیزیکی شما وابسته نیستند و امکان بازیابی آن‌ها وجود دارد. در این مطلب قصد داریم بازیابی تون کیپر که یکی از محبوب‌ترین ولت‌های این روزهاست را آموزش دهیم.

برای بازیابی تون کیپر (Tonkeeper) به عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای که در ابتدای ساخت والت به شما داده شده است، نیاز دارید. اگر گوشی موبایل‌تان گم یا خراب شده است یا مایل به داشتن کیف پول تون کیپر خود روی چند دستگاه هستید، با مطالعه این مطلب به‌راحتی می‌توانید تمام این کارها را انجام دهید. در این مقاله از انتخاب، نحوه بازیابی و ریکاوری کیف پول تون کیپر را آموزش می‌دهیم و روش‌های افزایش امنیت این ولت را بررسی می‌کنیم.

آموزش کامل نحوه بازیابی کیف پول تون کیپر

برای بازیابی تون کیپر به دو چیز نیاز دارید: عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای یا همان Seed Phrase که در هنگام ساخت کیف پول به شما داده شده بود، و یک دستگاه جدید که تون کیپر را روی آن نصب کنید. با در دست داشتن این دو مورد، مراحل بازیابی یا ریکاوری تون کیپر خیلی راحت و به شرح زیر است:

  • انتخاب گزینه ایمپورت ولت قبلی
  • وارد کردن عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای
  • تعیین پسورد برای کیف پول جدید

پس اگر دیگر به کیف پول قبلی تون کیپر خود دسترسی ندارید، با استفاده از عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای که هنگام ساخت آن به شما داده شده است، می‌توانید آن را بازگردانی کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کیف پول تون کیپر ؛ دانلود، نصب و نحوه استفاده از Tonkeeper

چگونه کیف پول تون کیپر را ریکاوری کنیم؟

در قسمت قبل نگاهی به مراحل بازیابی کیف پول تون کیپر داشتیم. در این قسمت این مراحل را با دقت بیشتر و به‌صورت تصویری بررسی می‌کنیم. برای بازیابی ولت Tonkeeper پس از نصب مجدد اپلیکیشن آن روی موبایل خود، باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. پس از باز کردن برنامه، گزینه «Import Existing Wallet» را انتخاب کنید.

بازیابی کیف پول تون کیپر
صفحه اولیه تون‌کیپر

۲. در صفحه جدید، روی گزینه اول یعنی «Existing Wallet» ضربه بزنید.

انتخاب گزینه وارد کردن اطلاعات کیف پول قبلی در تون‌کیپر
انتخاب گزینه وارد کردن اطلاعات کیف پول قبلی در تون‌کیپر

۳. در این قسمت، باید ۲۴ کلمه عبارت بازیابی خود را به ترتیب و با املای صحیح تایپ کنید. اگر قبلاً عبارت بازیابی‌تان را کپی کرده باشید، به‌جای تایپ دستی آن که احتمال خطا را افزایش می‌دهد، می‌توانید با ضربه زدن روی گزینه «Paste»، این کلمات را مستقیماً پیست کنید.

وارد کردن عبارت بازیابی تون کیپر
وارد کردن عبارت بازیابی تون‌کیپر

۴. سپس از شما خواسته می‌شود که برای افزایش امنیت کیف پول تون کیپر خود، یک رمزعبور  برای آن انتخاب کرده و مجدداً آن را وارد کنید.

۵. نهایتاً، درصورت تمایل به دریافت نوتیفیکیشن برای تراکنش‌های ورودی، می‌توانید با انتخاب گزینه «Enable notification» این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، گزینه «Later» در گوشه راست بالای صفحه را انتخاب کنید.

دریافت نوتیفیکیشن در تون کیپر
فعال‌سازی دریافت نوتیفیکیشن در تون‌کیپر

به همین راحتی کیف پول تون کیپر شما بازیابی می‌شود.

آموزش مشاهده و بک‌آپ گیری از عبارت بازیابی تون کیپر

ازآنجاکه عبارت بازیابی مهم‌ترین دارایی شماست و حکم رمز را برای دسترسی به ارزهای دیجیتال‌تان دارد، باید همواره آن را در جای امنی ذخیره کنید.

بااین‌حال، اگر عبارت بازیابی کیف پول تون کیپرتان را گم کرده یا در همان ابتدای ساخت والت آن را یادداشت نکرده‌اید و همچنین هم‌اکنون به اپلیکیشن آن دسترسی دارید، می‌توانید با انجام مراحل زیر این کلمات را مشاهده نمایید:

۱. در صفحه اصلی تون‌کیپر و در همات تب «Wallet»، از گوشه راست بالای صفحه، آیکن چرخ‌دنده را انتخاب کرده و وارد تنظیمات تون کیپر شوید.

تنظیمات تون‌کیپر
تنظیمات تون‌کیپر

۲. در این صفحه، گزینه «Backup» را انتخاب کنید.

گزینه backup برای مشاهده عبارت بازیابی در تون کیپر
تنطیمات پشتیبان‌گیری از تون‌کیپر

۳. در ادامه، روی «Back Up Manually» ضربه بزنید.

پشتیبان‌گیری در تون‌کیپر
پشتیبان‌گیری در تون‌کیپر

۴. سپس پیغام هشداری درخصوص نحوه حفاظت از عبارت بازیابی کیف پول تون کیپر نمایش داده می‌شود. روی «Continue» ضربه بزنید.

پیغام هشدار نحوه حفاظت از عبارت بازیابی تون کیپر
پیغام هشدار نحوه حفاظت از عبارت بازیابی تون‌کیپر

۵. سپس عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای کیف پول Tonkeeper شما نمایش داده می‌شود. این کلمات را به‌ترتیب نمایش‌داده‌شده و املای صحیح روی یک تکه کاغذ یادداشت کرده و در جای امنی نگهداری کنید.

نمایش عبارت بازیابی کیف پول Tonkeeper
نمایش عبارت بازیابی تون‌کیپر

۶. در مرحله بعد، برای حصول اطمینان از یادداشت صحیح این کلمات، تون کیپر به‌صورت تصادفی چند عدد را نمایش می‌دهد که باید کلمه مربوط به آن‌ها را تایپ کنید. در مثال زیر، این والت از ما خواسته است که کلمات دوم، پنچم و دهم را تایپ کنیم.

بررسی یادداشت صحیح عبارت بازیابی تون‌کیپر
بررسی یادداشت صحیح عبارت بازیابی تون‌کیپر

۷. در آخر، صفحه پشتیبان‌گیری تون کیپر شما به‌شکل زیر تغییر می‌کند و تاریخ و ساعت آخرین باری که از کیف پول خود بک‌آپ گرفته‌اید را نمایش می‌دهد.

صفحه پشتیبان‌گیری تون‌کیپر
صفحه پشتیبان‌گیری تون‌کیپر

۸. با انتخاب گزینه «Show Recovery Phrase» در همین صفحه می‌توانید مجدداً کلمات عبارت بازی والت Tokeeper خود را مشاهده نمایید.

بازیابی تون کیپر بدون عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای

ولت تون کیپر، کلیدهای خصوصی، عبارت‌های بازیابی یا رمزهای عبور شما را روی سرورهای خودش ذخیره نمی‌کند. به‌همین‌خاطر، اگر این موارد را گم کنید و به کیف پول فعلی‌تان نیز دسترسی نداشته باشید، امکان بازیابی آن‌ها نه از سمت شما و نه از سوی تیم تون کیپر وجود ندارد. دراین‌حالت، دسترسی به دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده روی بلاک چین TON را نیز از دست خواهید داد.

به‌عبارت دیگر، ریکاوری ولت Tonkeeper بدون داشتن عبارت بازیابی به‌هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: شبکه تون (TON) چیست؟ همه چیز درباره بلاک چین تلگرام

آموزش کامل امنیت تون کیپر

همانطور که تا اینجا مشاهده کردید، هنگام بازیابی تون کیپر، این والت از شما می‌خواهد که یک رمزعبور برای آن تعیین کنید. علاوه‌براین مورد، روش‌‌ها و نکات دیگری برای افزایش امنیت کیف پول تون کیپر وجود دارد که در این قسمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

به‌روز نگهداری اپلیکیشن

یکی از اقدامات مهم برای حفظ امنیت تون‌کیپر، به‌روز نگهداری برنامه موبایل آن است. ازآنجاکه آخرین نسخه‌های امنیتی روی جدیدترین ورژن این کیف پول فعال می‌شوند، در اسرع وقت نسخه جدید را دانلود و نصب نمایید.

تأیید تراکنش‌ها با اثر انگشت

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، امکان فعال‌سازی اثر انگشت برای تأیید تراکنش‌ها وجود دارد. دراین‌حالت، درصورت سرقت موبایل خود، دیگر نگران انتقال ارزهای دیجیتال‌تان به آدرس‌های دیگر نخواهید بود. برای این کار، روی «Use fingerprint to approve transaction» ضربه بزنید.

تأیید تراکنش‌های تون کیپر با اثر انگشت
تأیید تراکنش‌های تون‌کیپر با اثر انگشت

سپس با وارد کردن رمزعبور و قرار دادن انگشت خود روی حسگر موبایل، این گزینه فعال می‌شود. حال هربار که بخواهید تراکنشی را انجام دهید، نیازمند تأیید آن با اثر انگشت خواهید بود.

ذخیره امن عبارت بازیابی

یک اصطلاح در بازار کریپتو وجود دارد که می‌گوید «Not your keys, not your coins». این جمله می‌گوید اگر کلیدهای خصوصی در دست شما نباشند، درواقع ارزها نیز متعلق به شما نیستند. عبارت بازیابی نیز مشابه کلیدهای خصوصی، مهمترین دارایی شما برای دسترسی به ارزهای دیجیتال‌تان هستند.

برای افزایش امنیت کیف پول تون کیپر خود، بهتر است عبارت بازیابی آن را روی یک تکه کاغذ یادداشت کرده و در جای امنی به‌دور از دسترس دیگران نگهداری کنید. ذخیره این کلمات در یک فضای آنلاین و روی دستگاه‌های متصل به اینترنت، در نوت گوشی، در پیام‌های ذخیره‌شده تلگرام و دیگر موارد مشابه، ایده خوبی نیست.

حفظ امنیت دستگاه

به‌یاد داشته باشید که کلیدهای خصوصی شما روی خود دستگاه‌تان ذخیره می‌شوند و درصورت نصب‌شدن بدافزار روی آن، امکان سرقت ارزهای دیجیتال شما توسط هکرها وجود دارد.

بنابراین، برای محافظت از دستگاه خود در برابر بدافزارها، از اتصال به شبکه‌های وای‌فای عمومی، کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک و دانلود فایل‌ها از منابع تأییدنشده به‌شدت خودداری کنید.

توجه به اطلاعیه‌های تون کیپر

تون کیپر در قسمت شرایط استفاده از این اپلیکیشن در وبسایت خود به آدرس tonkeeper.com/terms، به ریسک‌های مربوط به دارایی‌های دیجیتال، نوسانات بازار، نرم‌افزارهای فنی، مقرراتی و امنیت سایبری اشاره کرده است. در این وبسایت همچنین گفته شده که به‌روزرسانی‌های پروتکل TON ممکن است به‌طور ناخواسته حاوی باگ یا آسیب‌پذیری‌های امنیتی باشند که احتمال از دست رفتن دارایی‌ها را افزایش می‌دهند.

بنابراین، همیشه اطلاعیه‌های تیم توسعه تون‌کیپر را دنبال کرده و درصورت مشاهده هرگونه رخنه امنیتی، اطلاعیه‌های این تیم را برای آگاهی از روش‌های حفظ امنیت ارزهای دیجیتال دنبال کنید.

اطلاع از روش‌های مختلف کلاهبرداری

پیش از اتصال کیف پول تون کیپر خود به هر وب‌سایت یا ربات تلگرامی، مطمئن شوید که قابل‌اعتماد هستند. امروزه هکرها از روش‌های پیچیده‌تری برای فریب کاربران استفاده می‌کنند. از جمله رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری با تون کیپر شامل موارد زیر هستند:

سایت‌های جعلی

سایت‌های جعلی صرافی‌های غیرمتمرکز یکی از این موارد هستند. در این روش، هکرها آدرسی مشابه یک صرافی غیرمتمرکز شناخته‌شده را ساخته و تنها یک کاراکتر آن را جابه‌جا می‌کنند. در برخی موارد، تشخیص آدرس درست برای کاربران تازه‌وارد دشوار است.

شما نیز درصورت اتصال کیف پول خود به این وبسایت‌ها و انجام تراکنش، فرصت سرقت ارزهای دیجیتال خود را در اختیار هکرها و کلاهبرداران قرار می‌دهید.

تراکنش‌های اسپم

در این روش، شما یک تراکنش به ارزش صفر دلار یا حاوی مقدار کمی ارز TON دریافت می‌کنید. بااینکه خود این تراکنش هیچ خطری برای کیف پول شما ندارد، اما کلاهبرداران معمولاً در قسمت کامنت تراکنش، لینک‌هایی به‌سوی ربات‌های کلاهبرداری تلگرامی یا وب‌سایت‌های فیشینگ قرار می‌دهند.

در این لینک‌ها، غالباً به شما پیشنهاد می‌شود که در یک ایردراپ یا قرعه‌کشی شرکت کنید یا حتی ممکن است با ادعای اینکه در یک «مسابقه» برنده شده‌اید، از شما بخواهند که تراکنش مربوطه را تأیید کنید.

بیشتر بخوانید: ایردراپ چیست؟ آموزش کسب ارز دیجیتال رایگان – آپدیت ۲۰۲۴

همه این موارد راهی برای سرقت دارایی‌های شما هستند. این نوع از تراکنش‌ها اغلب حاوی اسکریپت‌های مخربی هستند که برای انتقال همه دارایی‌های شما به کیف پول کلاهبرداران طراحی شده‌اند.

ان اف تی‌های جعلی

در روش دیگر، کلاهبرداران ان اف تی‌هایی را برای قربانیان خود ارسال می‌کنند که در قالب بلیط‌ها یا کوپن‌های هدایا و قرعه‌کشی‌ها جا زده می‌شوند. بااینکه این توکن‌های NFT به‌خودی‌خود تهدیدی محسوب نمی‌شوند، اما ممکن است مشابه روش قبل، حاوی لینک‌هایی به‌سوی وب‌سایت‌های مشکوک یا ربات‌های تلگرامی جعلی باشند.

بیشتر بخوانید: NFT چیست؟ همه چیز درباره ان اف تی

حساب‌های جعلی تیم پشتیبان تون کیپر

کلاهبرداران ممکن است طی تماسی با شما، ادعا کنند که از سمت چت پشتیبانی تون کیپر یا اعضای تیم این والت هستند. به یاد داشته باشید که تیم این ولت هرگز آغازکننده تماس با شما نیست.

شما فقط از طریق ربات Tonkeeper@ در تلگرام یا ایمیل [email protected] می‌توانید با تیم پشتیبانی این کیف پول تماس بگیرید. این تیم برای رفع مشکلات شما، هیچ‌گاه عبارت بازیابی والت یا کلیک روی لینک‌های مختلف را درخواست نمی‌کند.

سؤالات متداول

نحوه بازیابی تون کیپر چگونه است؟

برای ریکاوری کیف پول Tonkeeper باید عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای آن را در اپلیکیشن آن وارد کنید.

آیا بدون عبارت بازیابی می‌توان تون کیپر را ریکاوری کرد؟

خیر. بدون عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای امکان بازگردانی کیف پول تون‌کیپر وجود ندارد.

آیا تیم تون کیپر می‌تواند عبارت بازیابی من را پیدا کند؟

خیر. کلیدهای خصوصی، رمزعبورها و عبارت‌های بازیابی والت‌ها روی سرورهای تون‌کیپر ذخیره نمی‌شوند. بنابراین، هیچ‌فردی از تیم توسعه و پشتیبانی این والت به این موارد دسترسی ندارد.

آیا امکن تغییر عبارت بازیابی تون کیپر وجود دارد؟

خیر. این کلمات به‌صورت تصادفی توسط این والت تولید شده‌اند و امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد. برای داشتن عبارت بازیابی جدید، باید یک کیف پول جدید بسازید.

چرا عبارت بازیابی تون‌کیپر دو کلمه تکراری دارد؟

نگران نباشید؛ امکان تولید یک کلمه تکرای برای عبارت بازیابی تون کیپر وجود دارد.

جمع‌بندی

تون کیپر یکی از کیف پول‌های نسبتاً جدید است که طی ماه‌های اخیر به‌دلیل افزایش تعداد بازی‌های تلگرامی روی شبکه TON، با افزایش استقبال کاربران روبرو شده است. در این مقاله با آموزش بازیابی این کیف پول محبوب با شما بودیم.

در طول مقاله توضیح دادیم و باز هم تأکید می‌کنیم که برای ریکاوری کیف پول تون کیپر به عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای آن نیاز دارید. بدون داشتن این کلمات، امکان بازیابی این ولت وجود ندارد. پس مشخص است که عبارت بازیابی در حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال تا چه حد پراهمیت است.

این عبارت همان طور که از نامش مشخص است، یک کلید خصوصی است؛ کلید خصوصی‌ای برای شما برای اینکه از هر دستگاهی بتوانید به کوین‌ها و توکن‌های خود دسترسی پیدا کنید. پس کلید خصوصی خود را نه در اختیار کسی قرار دهید و نه در حفظ و نگهداری آن اهمال کنید.

اشتراک گذاری

پست های مرتبط
Clear Filters
پست های توضیه شده
Clear Filters
Clear Filters

واچ لیست ارز دیجیتال ابزاری قدرتمند و در عین‌حال مهم برای تریدرها و سرمایه‌گذاران این بازار است. اگر واچ لیست…

موفقیت در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال نیازمند داشتن یک استراتژی معاملاتی مناسب است. با توجه به نوسانات زیاد بازار کریپتو، پیروی…

ارز دیجیتال پپه (PEPE) همچنان یکی از محبوب‌ترین میم کوین‌های بازار محسوب می‌شود و قیمت آن نسبت به روز اول…

Clear Filters
مارا دنبال کنید
پست های منتخب