Scroll Top
شمارش معکوس؛ فقط سه هفته تا هاوینگ بیت کوین و جامعه‌ای بلاتکلیف!

شمارش معکوس؛ فقط سه هفته تا هاوینگ بیت کوین و جامعه‌ای بلاتکلیف!

تنها سه هفته تا هاوینگ بیت کوین باقی مانده است. اهمیت این رخداد برای بیت کوین تا حدی است که تاثیر آن در آینده بلندمدت و کوتاه‌مدت پادشاه ارزهای دیجیتال به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. سوال اصلی اینجاست که هاوینگ، پتانسیل ایجاد چه تغییراتی را در بازار بیت کوین دارد؟

نیوز بی‌تی‌سی در گزارش تازه خود به بررسی چرخه‌ هاوینگ‌های قبلی پرداخته است و سناریوهای محتمل پس از هاوینگ را مطرح می‌کند.

در ابتدا بهتر است که ببینیم معنی هاوینگ چیست و چرا سرمایه‌گذاران تا این اندازه نسبت به این رویداد با حساسیت برخورد می‌کنند.

همانطور که می‌دانید، بیت کوین اولین ارز در نوع خود بود و شور اشتیاقی را در حوزه ارزهای دیجیتال به راه انداخت که حالا موجب ایجاد و عرضه هزاران ارز دیجیتال دیگر شده است. ارزهایی که امروزه ارزش کلی بازارشان میلیاردها دلار برآورد می‌شود.

 به یاد داشته باشید که ساتوشی ناکاموتو اولین فردی نبوده که چنین ایده‌ای را در ذهن داشته است. در واقع ناکاموتو، از ایده‌های خامی که توسط سایفرپانک‌ها ایجاد شده بود، استفاده کرد و با از میان برداشتن اساسی‌ترین مانع در خلق پول دیجیتال که با عنوان «خرج کردن دوباره» شناخته می‌شود، توانست بیت کوین را ایجاد کند.

در گذشته، تنها راهی که می‌شد جلوی دوباره خرج کردن را گرفت، استفاده از یک مرجعِ ثالث مرکزی بود تا تراکنش‌ها از طریق آن تایید شود. اما بیت کوین، این کار را بدون یک مرجع مرکزی و طی فرایندی با عنوان اثبات انجام کار (PoW) انجام می‌دهد.

این روند با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته‌ای صورت می‌گیرد که با صرف کمترین هزینه به دنبال ارائه بیشترین قدرت هش (Hash Power) هستند. از این قدرت در ادامه برای حل کردن معادلات پیچیده ریاضی استفاده می‌شود. با حل این معادلات و ایجاد یک بلاک، پاداشی معادل ۱۲.۵ واحد بیت کوین به ماینر یا استخر استخراج تعلق می‌گیرد.

سه هفته دیگر، این پاداش به ۶.۲۵ واحد بیت کوین کاهش خواهد یافت. در کدهای بیت کوین ۳۱ هاوینگ مختلف در نظر گرفته شده است که هر یک در بازه‌های زمانی مشخص، عرضه بیت کوین‌ را محدودتر می‌کند.

در طول تاریخ بیت کوین، پس از هر هاوینگ بیت کوین، یک روند صعودی گسترده ایجاد شده است. در واقع، پس از هاوینگ، تعداد بیت کوین‌هایی که به ماینرها می‌رسد، نصف می‎شود و این مسئله بلافاصله هزینه‌های آنها را افزایش می‌دهد. ماینرها در این شرایط فروش خود را متوقف می‌کنند و این کار باعثِ بر هم خوردن توازن میان عرضه و تقاضا می‌شود.

شمارش معکوس؛ فقط سه هفته تا هاوینگ بیت کوین و جامعه‌ای بلاتکلیف!
هاوینگ‌های پیشین بیت کوین و نوسانات قیمت آن

از همین رو، به عقیده بسیاری از معامله‌گران، هاوینگ بیت کوین یک عامل بسیار صعودی برای بازار است. در گذشته نیز پس از هر هاوینگ، قیمت بیت کوین به شدت افزایش یافته است.

سه هفته دیگر، بار دیگر شاهد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین خواهیم بود؛ اما این بار شواهد زیادی از اینکه هاوینگ باعث افزایش قیمت خواهد شد، دیده نمی‌شود.

احساسات بازار نیز پس از سقوط ماه گذشته بیت کوین به کانال ۳,۰۰۰ دلار، هنوز به حالت عادی بازنگشته است. از طرف دیگر شیوع ویروس کرونا سبب شده است تا با وجود نزدیکی هاوینگ، سرمایه‌گذاران جرأت خطر کردن و سرمایه‌گذاری در بیت کوین را نداشته باشند.

اگر گمانه‌زنی‌ها در مورد انفجار قیمت پس از هاوینگ درست از آب در بیاید، احتمالا بسیاری از حامیان بزرگ بیت کوین هم فرصتی را که ۴ سال منتظرش بودند از دست خواهند داد.

 از طرف دیگر، اگر این گونه نشود، شاید باید منتظر اولین بازار نزولیِ واقعی بیت کوین در طول تاریخش باشیم.

اشتراک گذاری

پست های مرتبط
Clear Filters
پست های توضیه شده
Clear Filters
Clear Filters

اولین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین در هتل Hlemmur Square ایسلند، نصب و راه اندازی شد. بنابر گزارشات موجود، گفته شده که این…

این ایده که به راحتی کامپیوتر خودتان را روشن کنید و یا اینکه به وسیله تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال در…

این بدافزار به مجرمان سایبری اجازه می‌دهد تا براحتی به پلت‌فرم‌های استخراج ارزهای دیجیتالی دسترسی یابند. به تازگی بدافزاری به…

Clear Filters
مارا دنبال کنید
پست های منتخب