Scroll Top
چگونه می‌توان تراکنش تایید نشده بیت کوین را لغو کرد؟

چگونه می‌توان تراکنش تایید نشده بیت کوین را لغو کرد؟

تابه‌حال به پاسخ این سوال فکر کرده‌اید که چرا تراکنش‌های بیت کوین غیرقابل بازگشت هستند؟ وقتی یک تراکنش بیت کوین تأیید می‌شود، هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد، اما آیا می‌شود تراکنش تایید نشده (Unconfirmed) را لغو کرد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید. 

چرا تراکنش‌های بیت کوین تایید نشده باقی می‌مانند؟

یک تراکنش بیت کوین در صورتی ناموفق نامیده می‌شود که نتواند در عرض ۲۴ ساعت توسط ماینرها انتخاب و بر روی بلاک چین تأیید شود.

تأیید تمام تراکنش‌ها توسط استخراج‌کنندگان صورت می‌گیرد و هر تراکنش برای تایید در کیف پول‌ها، صرافی‌ها و ارائه‌دهندگان سرویس‌هایی نظیر درگاه‌های پرداخت به یک تا شش تایید نیاز دارد.

تراکنش‌های بیت کوین به دو دلیل تأیید نشده باقی می‌مانند:

۱. اگر از درخواست تأیید تراکنش مدت کمی گذشته باشد. در این صورت باید تا تأیید آن کمی صبر کنید. در حال حاضر، حتی در سریع‌ترین حالت ممکن، دست کم باید چند دقیقه‌ای منتظر بمانید.

۲. کارمزدی توسط فرستنده در نظر گرفته نشده یا این کارمزد بسیار کم باشد. یک قانون ساده در خصوص تراکنش‌های بیت کوین وجود دارد: هر چه میزان کارمزد تراکنش کمتر باشد، شانس تأیید موفق آن نیز کمتر است.

درصورتی‌ که کمترین میزان کارمزد را برای تراکنش خود انتخاب کنید، ممکن است تراکنشتان تأیید نشود. حال اگر تراکنش شما پس از ۲۴ ساعت تأیید نشود، باید به صورت زیر عمل کنید:

بازگرداندن تراکنش تایید نشده در شبکه بیت کوین

unconfirmed transactions

ابتدا قبل از هرکاری مطمئن شوید که تراکنشتان تایید نشده (Unconfirmed) باشد. به‌عبارت‌دیگر حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید. برای اطمینان از تأیید نشده بودن تراکنشتان می‌توانید از یک کاوشگر بلاک (Block explorer) مانند Blockchain.com استفاده کنید.

ازآنجایی‌که بلاک چین بیت کوین عمومی است، رهگیری تراکنشتان بسیار ساده خواهد بود. تنها کافی است شناسه (ID) تراکنش خود را وارد کرده و  آن را توسط کاوشگر رهگیری کنید.

به یاد داشته باشید که تأیید کامل یک تراکنش، در پلتفرم‌های مختلف متفاوت است. برای نمونه در صورتی که یک یا دو تأیید در ارتباط با تراکنشتان وجود داشته باشد، تنها راه چاره‌تان منتظر ماندن برای تأیید سوم است. چون فرآیند تایید شروع شده است.

اما اگر هیچ تأیید و کانفرمی برای تراکنشتان نمی‌بینید، می‌توانید اقدام به کنسل کردن تراکنش کنید. دو روش برای این کار وجود دارد:

۱. استفاده از پروتکل RBF (جایگزینی به وسیله کارمزد)

۲. ارسال تراکنش مشابه با کارمزد بالاتر

پروتکل RBF این امکان را به شما می‌دهد که با پرداخت کارمزدی بالاتر، تراکنش خود را یک بار دیگر بر روی بلاک چین منتشر کنید، با این تفاوت که این بار مطمئن خواهید بود به‌واسطه کارمزد بالاتر، تراکنشتان توسط یک ماینر انتخاب می‌شود. با انجام این کار، تراکنش قبلی حذف و با تراکنش جدید جایگزین می‌شود.

هرچند، باید به یاد داشته باشید که بسیاری از کیف پول‌ها از پروتکل RBF پشتیبانی نمی‌کنند، از همین رو پیش از اقدام به انجام چنین کاری، کیف پول انتخابی خود را بررسی کنید. برای استفاده از پروتکل، کافی است گزینه مورد نظر آن را در تنظیمات انجام تراکنش و حین ارسال فعال کنید. کیف پول‌های سامورایی و الکتروم از جمله‌ کیف پول‌هایی هستند که از قابلیت RBF پشتیبانی می‌کنند.

اگر کیف پول انتخابی شما از پروتکل RBF پشتیبانی نمی‌کند، مجبورید به سراغ گزینه بعدی بروید. به این منظور، باید تراکنش جدیدی با مقدار قبلی ولی این بار با کارمزد بیشتر برای انجام تراکنشتان انتخاب نمایید.

البته این کار را باید در کیف پول‌هایی انجام دهید که از دوبار خرج کردن (Double Spending) پشتیبانی می‌کنند. برای مثال اگر در کیف پول بلاک چین‌دات‌کام که در حال حاضر از RBF پشتیبانی نمی‌کند تراکنشی انجام داده باشید، باید با نصب کیف پول‌هایی که از RBF پشتیبانی می‌کنند و بازیابی کلمات یادآور و کلیدخصوصی در آن‌ها تراکنش دیگری با کارمزد بالا و به آدرس خروجی خودتان انجام دهید تا در اولویت ماینرها برای انتخاب و قرار گرفتن در بلاک قرار گیرد.

اطمینان از تأیید تراکنش

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که تراکنشتان در شبکه بیت کوین تأیید می‌شود، از کارمزد پیشنهادی که در بسیاری از کیف پول‌های یافت می‌شود استفاده کنید. در صورت تغییر آن، ممکن است تصادفاً ماینری با کارمزد کمتر را انتخاب کنید که درنهایت منجر به تأیید نشدن تراکنشتان شود.

در بیشتر کیف پول‌ها، کارمزد تراکنش به‌صورت خودکار برایتان انتخاب می‌شود تا مجبور نباشید ساعت‌ها برای تأیید تراکنشتان منتظر بمانید.

البته در حال حاضر بیشتر کیف پول‌ها زمان حدودی لازم برای تایید تراکنش را با توجه به میانگین کارمزدهای شبکه، مشخص می‌کنند.

اشتراک گذاری

پست های مرتبط
Clear Filters
پست های توضیه شده
Clear Filters
Clear Filters

کاربر Hasu در وب‌سایت مدیوم که یکی از محققین مطرح ارزهای دیجیتال است، در مقاله به بررسی سرمایه‌گذاری در بیت…

به احتمال زیاد یکی از سوالاتی که در بدو آشنایی با ارزهای دیجیتال و بیت کوین برای شما مطرح شده…

شاید گفتن این جمله عجیب به نظر برسد اما پروتکل بیت کوین از بدو پیدایش هرگز به صورت حقیقی، محرمانه…

نام نوعی از کیف پول ارز دیجیتال به عنوان کیف پول اچ دی (HD) این روزها بسیار شنیده می‌شود. امروزه…

Clear Filters
مارا دنبال کنید
پست های منتخب