Scroll Top
چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین (قسمت اول)

هسته‌ی اصلی بلاک‌چین مبتنی بر یک  دفتر کل اجماع توزیع_شده (Distributed consensus ledger) است که در آن  دفتر کل روی یک شبکه توزیع‌‌شده از کامپیوترها قرار دارد و نگهداری می‌ شود. با استفاده از این دفترکل، تمام شبکه می‌توانند به طور مشارکتی تراکنش هایی انجام دهند و تاریخچه‌ی این تراکنش‌ها را نگهداری کنند.
بلاک‌چین اولین  پلتفرم مبتنی بر اینترنت برای مبادله‌ی ارزش است. تا پیش از معرفی ارزهای رمزنگاری‌شده، هیچ‌کس نمی‌توانست ارزش را در طول یک مسیر بدون اجازه و پشتیبانی یک واسطه انتقال دهد. در واقع بلاک‌چین، امکان انتقال ارزش را به صورت آنی فراهم کرده است.
چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

بلاک‌چین پنجمین پارادایم محاسباتی انقلابی است که فرصت بی‌نظیر انتقال ارزش از طریق وب را فراهم می‌کند. مواردی مانند مِین‌فریم ‌ها در دهه‌ ی ۷۰، پی‌سی ها در دهه‌ی ۸۰، اینترنت در دهه‌ی ۹۰ و شبکه های اجتماعی در سال‌های آغازین قرن بیست‌ و یکم انقلابی مشابه بلاک‌چین ایجاد کردند.
بلاک‌چین یک دفترکل توزیع‌شده‌ی جهانی است که انتقال دارایی‌ها را در عرض چند ثانیه در سر تا سر دنیا و با هزینه‌ی تراکنش بسیار ناچیز مقدور می‌سازد. ارزش این دارایی‌ها را می‌توان براساس هر ارزشی که قابل ارائه به صورت دیجیتال باشند، بیان کرد.

شبکه، مهم‌ترین عامل  کلیدی موفقیت در اجرای بلاک چین

مهم ترین عامل کلیدی موفقیت در اجرای بلاک‌چین شبکه است، اما عوامل دیگری نیز بر این موضوع تأثیرگذارند.
یکی دیگر از عوامل بسیار مهم، ایجاد عزم داخلی در راستای اجرا و یکپارچه‌سازی بلاک‌چین است. در پژوهشی که این عوامل میان گروهی از  بانک ها بررسی شد، حدود نیمی از بانک‌ها ادعا کردند که در ایجاد این عزم داخلی دچار مشکل هستند. اما، دلایل ایجاد این مشکل چیست
چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

طبق بررسی‌های انجام‌شده، پیشگامان حوزه‌ی بلاک‌چین بایستی مسائل  قانونی و  حقوقی بسیاری را حل کنند و این دو از مهم‌ترین عوامل داخلی مقاومت در مقابل اجرای بلاک‌چین است.
امنیت عامل دیگری است که موجب می‌شود بانک‌ها در پذیرش بلاک‌چین مردد باشند.

علاوه بر عوامل فوق، یک موضوع زیربنایی دیگر نیز وجود دارد:

نیاز به آموزش ذینفعان  کلیدی داخل سازمان در مورد مزایای فوق‌العاده‌ و تأثیرات مثبت  بلاک چین.

به عقیده‌ی یکی از مجریان این حوزه، جایگاه ارزش بلاک‌چین شفاف و واضح نیست. عموم افراد در بانک ها، به سرعت این ارزش را متوجه می‌شوند اما لازم است این موضوع برای سایر افراد و به‌ویژه مدیران اجرایی که اتخاذ تصمیمات مهم را به‌عهده دارند، تشریح شود.
بنابراین لازم است پیش از اجرای کامل بلاک‌چین، برای کارکنان و مدیران اجرایی بانک‌ها توضیح داده شود که  دفتر کل توزیع شده چیست؟

چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

بانک‌ها برای آموزش کارکنان خود، هم از متخصصان داخلی و هم از مشاوران بیرونی به نسبت تقریباً برابر بهره می‌برند.
در نهایت، موفقیت در اجرایی کردن بلاک‌چین در حوزه‌ی پرداخت، در گرو ترویج هماهنگی میان بانک‌هاست.
به علاوه، ایجاد چارچوب‌های حقوقی و قانونی نیز دارای اهمیت کلیدی است. اگر اجرای بلاک‌چین جایگاه قانونی نداشته باشد، هیچ تراکنشی انجام نمی‌شود.

چگونگی کارکرد بلاک چین (قسمت دوم)

:small_blue_diamond: پیش از معرفی  بیت کوین و دفتر کل توزیع شده ی آن، به دلیل اینکه اطلاعات دیجیتال به راحتی قابل کپی کردن هستند، استفاده از واحدهای پولی دیجیتال غیرممکن به نظر می‌رسید. این مشکل تحت عنوان Double-spend مطرح می‌شود. به این معنا که در هر   تراکنش ممکن است فرستنده به جای نسخه‌ی اصلی  سکه‌ دیجیتال، یک کپی از آن را برای طرف مقابل بفرستد و نسخه‌ی اصلی را نزد خود نگه دارد. برای حل این مشکل به شیوه‎ی سنتی، به یک واسطه ی قابل اعتماد، مانند بانک، نیاز بود تا به عنوان یک
مرجع متمرکز، بر تمامی تراکنش‌ها نظارت داشته باشد.
چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

بیت‌کوین این مشکل را به شیوه‌ی دیگری حل کرده است

مسئولیت واسطه، به کل اعضای  شبکه منتقل می‌شود. بنابراین برای انتقال مالکیت یک سکه‌ی مجازی، دیگر به یک  پایگاه داده ی متمرکز نیازی نیست. بلکه یک دفتر کل توزیع‌شده، تاریخچه‌ای از تمامی تراکنش‌ها را نگهداری می‌کند و تأیید هر تغییر در مالکیت دارایی‌ها، نیازمند تأیید تمامی کاربران است.

هر کاربر شبکه، که به آنها  node یا  گره گفته می‌شود، زنجیره‌ای از  بلاک هایی را نگهداری می‌کند که شامل تاریخچه‌ی کاملی از تمامی تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه است. هر بلاک شامل مجموعه‌ای از تراکنش‌ها است که اندازه‌ی آن به تعداد تراکنش‌های کاملی که در یک بازه‌ی زمانی رخ داده، بستگی دارد.

سرمایه‌گذاری روی  بلاک چین با سرعت بالایی در حال افزایش است. استراتژی‌هایی که فعالان این حوزه به منظور تقویت بلاک‌چین به کار می‌گیرند را می‌توان به ۳ گروه تقسیم کرد:

۱:سرمایه‌گذاری:
شرکت‌های Santander، Goldman Sachs و Visa در سه استارت آپ سرمایه‌گذاری اولیه‌ای معادل ۱۰۲ میلیون دلار انجام دادند.
شرکت Goldman Sachs سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود را در زمینه‌ی بلاک‌چین  بیت کوین انجام داد.
شرکت Santander InnoVentures یک سرمایه‌گذاری مشترک ۱۰۰ میلیون دلاری فراهم کرد.
شرکت Visa جذب یک سندیکا شد و ۳۰ میلیون دلار روی Chain سرمایه‌گذاری کرد.
چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

۲:توسعه‌ی داخلی:

شرکت NASDAQ دارای یک پلتفرم داخلی انحصاری است.
شرکت Citibank یک واحد پولی رمزنگاری‌شده به نام citicoin طراحی کرده که در حال تست داخلی است.
شرکت IBM روی یک پلتفرم بلاک‌چین در حوزه‌ی اینترنت اشیاء کار می‌کند.

۳:مشارکت:
شرکت Ripple شرکای بسیاری برای سرمایه‌گذاری روی سیستم‌های پرداخت بی‌درنگ خود جذب کرده است.
شرکت های UBS و Clearmatics با مشارکت هم یک سیستم تسویه‌ی اوراق بهادار ایجاد کردند.
شرکت Barclays به همراه شرکت Safello به طور مشترک روی حوزه‌ی «proof-of- concept» کار کردند.

استراتژی‌های پیشنهادی برای کوتاه‌مدت (۳-۱۲ ماه)

یک «نقشه‌ی راه» داخلی ایجاد کرده و منتشر کنید.
فرصت‌های موجود برای تقویت کسب‌وکار به شیوه‌ی نوآوری کنش‌گرایانه را شناسایی کنید.
چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

به طور مداوم پژوهش‌هایی انجام دهید تا از آخرین اخبار در مورد تغییرات مبتنی بر  بلاک چین در آن حوزه آگاه شوید.
اطمینان حاصل کنید که کارکنان کلیدی در مورد پیشرفت‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها در کسب‌وکار حوزه‌ی  پرداخت، دانش کافی دارند.
کارگاه‌ها و جلسات داخلی برگزار کنید.
یک برنامه‌ی نوآوری اجرا کنید.
تست  تکنولوژی را شروع کنید تا از انواع راهکارهایی که فراهم می‌کند، آگاهی یابید.

چگونگی کارکرد بلاکچین (قسمت سوم)

تعاریف

۱:تراکنش

فرستنده یک  تراکنش ایجاد می‌کند و آن را روی  شبکه می‌فرستد. پیام تراکنش شامل آدرس پابلیک دریافت‌کننده،  ارزش تراکنش و یک  امضای دیجیتال رمزنگاری شده است که  اعتبار تراکنش را ثابت می‌کند.

۲:اعتبارسنجی تراکنش

گره های (کامپیوترها/ کاربران) شبکه، پیام را دریافت می‌کنند و اعتبار آن را با  رمز گشایی امضای دیجیتال تأیید می‌کنند. سپس تراکنش معتبر در استخری از تراکنش‌های در حال انتظار قرار داده می‌شود.
چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

۳: ایجاد بلاک

این تراکنش‌های در حال انتظار، در نسخه‌ی به روز شده‌ی  دفتر کل، به نام  بلاک، کنار هم قرار داده می‌شوند. در یک بازه‌ی زمانی مشخص، گره این بلاک را روی شبکه می‌فرستد تا تأیید شود.
۴:تأیید بلاک
گره‌های تأییدکننده‌ی شبکه، بلاک موردنظر را دریافت می‌کنند و از طریق یک فرایند تکرارشونده که نیازمند اجماع اکثریت گره‌های شبکه است، اقدام به تأیید این بلاک می‌کنند. انواع مختلف شبکه‌های بلاک‌چین، تکنیک‌های متفاوتی را برای تأیید بلاک به کار می‌گیرند. بلاک‌چین  بیت کوین از  تکنیک «Proof-of-work» استفاده می‌کند، ریپل تکنیک «Distributed Consensus» را به کار می‌گیرد و  تریوم این کار را از طریق تکنیک «Proof-of-stake» انجام می‌دهد. وجه اشتراک تمامی این تکنیک‌ها آن است که باید از معتبر بودن تراکنش اطمینان حاصل کنند و مانع انجام تراکنش‌های جعلی شوند.
۵:زنجیره کردن بلاک
اگر تمامی تراکنش‌ها  تأیید اعتبار شوند، بلاک جدید به بلاک‌چین زنجیر می‌شود و وضعیت جدید دفترکل نیز به تمامی شبکه اطلاع داده می‌شود. تمام این فرایند در طول ۳ تا ۱۰ ثانیه انجام می‌گیرد.

استراتژی‌های پیشنهادی برای بلند‌مدت (۱-۵ سال)

سعی کنید به یک مرکز مبادله‌ی  پول رمزنگاری شده تبدیل شوید (به عنوان مثال  Ripple ). سعی کنید برای مشتریان این امکان را فراهم کنید که از خدمات فعلی  بانک مبتنی بر  تکنولوژی بلاک چین بهره‌مند شوند.
چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

خدمات رایگان یا ارزان در حوزه‌ی حواله‌ی وجوه بین‌المللی‌ ارائه دهید. این یکی از نیازمندی‌های مشتریان عادی است که برای کسب‌وکار شما مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.
بازارهای  معامله و  سرمایه را با رویکرد از بین بردن تأخیر و حذف واسطه‌ها دوباره بررسی کنید. تأخیرها به معنی افزایش هزینه هستند که با استفاده از بلاک‌چین و انجام بی‌درنگ کارها می‌توان این هزینه‌ها را حذف کرد و به این ترتیب ناکارآمدی‌ها را کاهش داد.
مشارکت با سایر بانک‌ها و شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی تکنولوژی را شروع کنید و سعی کنید یک  پلتفرم مشترک و مجموعه‌ای از استانداردها برای تکنولوژی جدید ایجاد کنید.

چگونگی کارکرد  بلاک چین (قسمت چهارم)

بیت کوین و بلاک‌چین در ابتدا به این دلیل مورد استقبال قرار گرفتند که نیاز به درخواست مجوز از طریق یک مرجع مرکزی را حذف کردند. اما این ایده در آغاز برای عملیات سنتی مالی بسیار پرخطر و کند به نظر می‌رسید و به همین علت بنگاه‌های مالی در مقابل آن مقاومت نشان دادند.

به مرور زمان و با پیشرفت  تکنولوژی، امکان ارائه‌ی این قابلیت‌ها در قالب یک مجموعه‌ی کنترل‌شده‌تر فراهم شد.

چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

این مجموعه از طریق تطبیق خود با قوانین و مقررات جاری، موجب کاهش بسیاری از ناکارآمدی‌ها و معرفی  دفتر کل دارای مجوز (Permissioned Ledgers) در مقابل دفترکل فاقد مجوز (Permissionless Ledgers) شد. در Permissioned Ledgers، تنها تعدادی از  گره ها طبق قوانین و مقررات دارای مسئولیت هستند.به عبارت دیگر، گره‌های عادی، تنها قادر به ایجاد و دریافت تراکنش‌ها هستند و هنگام پیوستن به شبکه باید خود را معرفی کنند. اما گره‌های دارای مجوز،

مسئول تأیید اعتبار تراکنش‌ها می‌باشند.

چگونکی کارکرد  بلاک چین (قسمت پنجم)

سایر تفاوت‌های دفاترکل دارای مجوز (Permissioned Ledgers) در مقابل دفاترکل فاقد مجوز (Permissionless Ledgers):
در دفاترکل فاقد مجوز،  گره ها دارای دسترسی آزاد و نامحدود به شبکه هستند، در حالی که در دفاتر کل دارای مجوز ، برای دسترسی‌ها مجوز تعریف می‌شود.

چگونگی کارکرد بلاکچین

چگونگی کارکرد بلاکچین

دفاترکل فاقد مجوز سعی در ایجاد تراکنش‌های مقاوم در مقابل سانسور، ناشناس و خارج از چارچوب حقوقی جاری دارند، در حالی که هدف دفاترکل دارای مجوز، پیروی از مقررات مالی است.
در دفاترکل فاقد مجوز، گره‌هایی که اعتبار تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند، ناشناس و غیرمتمرکز هستند اما در دفاترکل دارای مجوز، گره‌های خاصی که از قبل تعیین شده و مورد اعتماد هستند، این کار را انجام می‌دهند.
دفاترکل فاقد مجوز امکان  نوآوری بدون نیاز به مجوز و دسترسی آزاد به نرم‌افزارهای کاربردی را فراهم می‌کنند. در مقابل، دفاترکل دارای مجوز برای سیستم‌های در سطح سازمانی مناسب هستند.

اشتراک گذاری

پست های مرتبط
Clear Filters
پست های توضیه شده
Clear Filters
Clear Filters

در حالی که فول‌ نود‌ها ستون فقرات شبکه‌ی بیت کوین را فراهم می‌کنند، لایت نود‌ها یا در اصطلاح گره‌های سبک برای…

چرا دموکراسی ما را پراکنده‌تر از هر زمان دیگری ساخته است؟ همان‌طور که در صنعت ارزهای دیجیتال درباره‌ی توکن‌های سهام…

در این مقاله راجع به اعتماد در سیستم‌های اعتباری و به‌طورکلی سیستم‌های مبتنی بر اعتماد صحبت خواهیم کرد. بیایید ابتدا…

ابتدا به نحوه چگونگی انجام یک تراکنش در بلاک چین (برای مثال بلاک چین بیت کوین) نگاهی بیاندازیم. در مرحله…

Clear Filters
مارا دنبال کنید
پست های منتخب