Scroll Top
گلکسی ریسرچ : بیشتر شبکه‌های لایه ۲ بیت کوین دوام نمی‌آورند!

گلکسی ریسرچ : بیشتر شبکه‌های لایه ۲ بیت کوین دوام نمی‌آورند!

شبکه‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ بیت کوین (BTC)، به ویژه رول‌آپ‌ها، به عنوان یک روش جدید برای حفظ ارزان، سریع و غیرمتمرکز بودن پرداخت‌های بیت کوین، در بین توسعه‌دهندگان حوزه ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما با وجود وعده‌های بزرگ آن‌ها، داده‌ها و تحلیل‌های گلکسی ریسرچ (Galaxy Research) نشان می‌دهد که بیشتر رول‌آپ‌های بیت کوین دوام نخواهند داشت.

گیب پارکر (Gabe Parker)، تحلیلگر گلکسی ریسرچ، در گزارشی نوشت:

رول‌آپ‌هایی که روی بیت کوین داده را به لایه پایه ارسال می‌کنند به‌دلیل هزینه ارسال داده با مشکل بزرگی روبه‌رو خواهند شد. رول‌آپ‌های بیت کوین برای حفظ خود نیاز به درآمد قابل توجهی از کارمزد تراکنش در شبکه‌های خود دارند که این درآمد از تعداد قابل توجهی از کاربران که برای انجام تراکنش در لایه ۲ هزینه پرداخت می‌کنند، حاصل می‌شود.

رول‌آپ‌ها محیط‌های اجرای خارج از زنجیره هستند که تراکنش‌ها در آن‌ها پیچیده (رول‌آپ) شده و بعداً در دسته‌هایی در یک بلاک چین غیرمتمرکزتر و امن‌تر تسویه می‌شوند. اتریوم (ETH) مدت‌هاست از رول‌آپ‌هایی مانند آپتیمیسم (Optimism) و آربیتروم (Arbitrum) برای مقیاس‌بندی استفاده می‌کند، اما توسعه‌دهندگان اخیراً توانسته‌اند این فناوری را برای ساخت رول‌آپ روی بیت کوین باز کنند.

رول‌آپ‌های بیت کوین از بلاک چین بیت کوین به عنوان یک لایه در دسترس داده استفاده خواهند کرد. این بدان معناست که آن‌ها داده کافی را به بلاک چین ارسال می‌کنند تا هر کسی که یک نود معمولی بیت کوین را اجرا می‌کند، بتواند در هر زمان جدیدترین وضعیت شبکه رول‌آپ را بازسازی کند.

با این‌حال، بلوک‌های بیت کوین فقط ۴ مگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی دارند و ارسال داده به بیت کوین به داده‌های زیادی نیاز دارد. به طور خاص، هر ارسال داده به خروجی‌های اثبات دانش صفر و تغییر وضعیت نیاز دارد که اندازه دومی با حجم و نوع تراکنش مقیاس می‌شود.

لایه ۲ بیت کوین

گلکسی نوشت:

هر تراکنش ارسال داده می‌تواند تا ۴۰۰ کیلوبایت (۰.۴ مگابایت) از فضای بلوک را مصرف کند که در واقع ۱۰٪ از کل یک بلوک را اشغال می‌کند.

از آنجایی که انتظار می‌رود چندین رول‌آپ، داده‌های خود را در هر ۶ تا ۸ بلوک ارسال کنند، رول‌آپ‌ها می‌توانند به سرعت کارمزدهای لایه پایه را بیشتر و تراکنش‌های کوچک‌تر را حذف کنند.

با توجه به رقابت برای فضای بلوک، تنها رول‌آپ‌هایی که بیشترین درآمد کارمزد را برای پرداخت هزینه خود در بلوک‌ها تولید می‌کنند، قادر به ادامه فعالیت خواهند بود.

گلکسی تخمین زد که در یک محیط با کارمزد کم، زمانی که تراکنش‌های معمولی ۱۰ ساتوشی در هر vByte (واحدی از داده فضای بلوک) هزینه دارند، رول‌آپ‌ها ماهانه ۴۶۰ هزار دلار هزینه برای تامین امنیت بیت کوین خواهند داشت. محیط‌های با کارمزد زیاد با ۵۰ ساتوشی در هر vByte، همانطور که در زمان فعالیت بالای اوردینالز (Ordinals) یا توکن‌های ضرب شده از طریق استانداردهای رونز (Runes) یا BRC-20 دیده می‌شود، می‌توانند هزینه‌های ماهانه را به ۲.۳ میلیون دلار برسانند.

البته، تخمین‌های هزینه بین سیستم‌های مختلف رول‌آپ هنوز بسیار متفاوت است، به خصوص به این دلیل که که هیچ رول‌آپ واقعی هنوز روی بیت کوین راه‌اندازی نشده است. بیت کوین اواس (BitcoinOS)، که ادعا می‌کند اولین راهکار اثبات دانش صفر (ZKP) را روی بیت کوین تأیید کرده است، در آوریل به دکریپت (decrypt) گفت که انتظار دارد در ابتدا مقیاس ۱۰ برابری برای تراکنش‌ها به دست آورد.

میزان تبدیل این هزینه‌ها به کاربران رول‌آپ نیز به میزان فعالیت جمع‌آوری شده توسط رول‌آپ بستگی دارد: بنابراین حجم بیشتر، هزینه کمتری برای هر تراکنش به همراه خواهد داشت.

در گزارش گلکسی آمده است:

شایان ذکر است که تخمین‌ها برای اندازه‌های اثبات دانش صفر و تفاوت‌های وضعیت به طور مداوم در حال تکامل است؛ زیرا تیم‌ها در حال تحقیق و بهینه‌سازی مکانیسم‌های فشرده‌سازی داده هستند.

یکی از سیستم‌های رول‌آپ بیت کوین در حال ظهور، «باب» (BOB) نام دارد که یک رول‌آپ ترکیبی برای اتصال به اتریوم و بیت کوین است. در حال حاضر، BOB صرفاً یک لایه ۲ اتریوم است که تراکنش‌های سریع و تقریباً رایگان ارائه می‌دهد، اما بعداً ارتقا می‌یابد تا مستقیماً به بیت کوین نیز متصل شود.

الکسی زامایاتین (Alexei Zamayatin)، یکی از بنیان‌گذاران پروژه BOB، دیدگاهی متفاوت نسبت به سایرین در مورد رول‌آپ‌های بیت کوین دارد. او معتقد است که این رول‌آپ‌ها می‌توانند به اندازه‌ی همتایان اتریومی خود مقرون‌به‌صرفه باشند، اما نباید به طور کامل به زنجیره اصلی بیت کوین وابسته باشند. زامایاتین استفاده از شبکه‌هایی مانند سلستییا (Celestia) یا زنجیره‌های جانبی بیت کوین را برای دسترسی به داده‌ها پیشنهاد می‌کند؛ این رویکرد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، اما ممکن است از نظر غیرمتمرکزسازی و امنیت به پای زنجیره اصلی نرسد.

زامایاتین روز جمعه در توییتر در پاسخ به گزارش گلکسی نوشت:

اگر هزینه استفاده از لایه‌های دوم بیت کوین صد برابر بیشتر از لایه‌های دوم اتریوم باشد، صرف نظر از اینکه این لایه‌ها بر روی بیت کوین ساخته شده‌اند، کاربران به سراغ گزینه ارزان‌تر خواهند رفت.

اشتراک گذاری

پست های مرتبط
Clear Filters
پست های توضیه شده
Clear Filters
Clear Filters

شبکه‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ بیت کوین (BTC)، به ویژه رول‌آپ‌ها، به عنوان یک روش جدید برای حفظ ارزان، سریع و…

در دنیای پرتلاطم ارزهای دیجیتال، خبر احتمال لیست شدن یک توکن جدید در بزرگترین صرافی جهان، همیشه هیجان‌انگیز است، اما…

بازار ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر شاهد یکی از شدیدترین سقوط‌های خود از زمان فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) در سال…

در دنیای پرشتاب ارزهای دیجیتال، ایردراپ‌ها به عنوان روشی جذاب برای جذب کاربران جدید و توزیع توکن‌های جدید مطرح شده‌اند….

Clear Filters
مارا دنبال کنید
پست های منتخب