Scroll Top
آیا موج دوم ریزش بازار ارزهای دیجیتال در راه است؟

آیا موج دوم ریزش بازار ارزهای دیجیتال در راه است؟

بازار ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر شاهد یکی از شدیدترین سقوط‌های خود از زمان فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) در سال ۲۰۲۲ بوده است. در حالی که برخی از تحلیلگران معتقدند بازار در حال بازیابی است، عده‌ای دیگر هشدار می‌دهند که این آرامش قبل از طوفان است و ممکن است شاهد موج دوم ریزش باشیم. در این گزارش، به بررسی دقیق وضعیت فعلی بازار و پیش‌بینی‌های کارشناسان برای آینده و احتمال اینکه آیا ممکن است موج ریزش دیگری در راه باشد یا خیر، می‌پردازیم.

ریزش قیمت بیت کوین

نگاهی به ریزش اخیر بازار

بیت کوین، به عنوان پیشتاز بازار ارزهای دیجیتال، در آخر هفته گذشته شاهد کاهش قیمت ۲۰ درصدی بود و حتی برای مدت کوتاهی سطح حمایتی ۵۰,۰۰۰ دلار را از دست داد. این روند نزولی به سایر ارزهای دیجیتال نیز سرایت کرد و باعث شد کل بازار در ۳ روز گذشته حدود ۲۳ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

به گزارش کوین اسپیکر (Coinspeaker) در این شرایط، شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال در حال حاضر در سطح ۳۴ قرار دارد که نشان‌دهنده ترس در میان سرمایه‌گذاران است. این امر می‌تواند بیانگر احتیاط بیشتر فعالان بازار در شرایط فعلی باشد.

آلت کوین شرپا (Altcoin Sherpa)، تحلیلگر مشهور ارزهای دیجیتال معتقد است که قیمت بیت کوین در روز دوشنبه به یکی از کف قیمت‌های احتمالی خود در محدوده ۴۹,۰۰۰ دلار رسیده است. با این حال، او پیش‌بینی می‌کند که سطوح حمایتی پایین‌تر نیز در آینده نزدیک مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. شرپا اظهار داشت که تا زمانی که قیمت‌ها محدوده ۴۰,۰۰۰ تا ۴۷,۰۰۰ دلار را آزمایش نکنند،  بازار راحت نخواهد بود.

آیا این پایان ریزش است؟

در حالی که بازار نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد و قیمت‌ها تا حد قابل توجهی بازیابی شده‌اند، آرتور هیز (Arthur Hayes)، بنیان‌گذار صرافی بیت مکس (BitMEX)، به ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده خود در پلتفرم ایکس هشدار داده است که ممکن است موج دوم ریزش در راه باشد. طبق گزارش کوین پدیا (Coinpedia)، هیز معتقد است که مشکل سرمایه‌گذاران با اهرم بالا در بازارهای مالی سنتی به زودی آشکار خواهد شد و این امر می‌تواند باعث ایجاد موج دوم آشفتگی در بازار شود. هیز همچنین اظهار داشت:

اگر فدرال رزرو تصمیم به دخالت بیشتر یا نجات بازارها نگیرد، ممکن است بازار تا پایان هفته مجدداً شاهد ریزش باشد.

 دیدگاه‌های متفاوت کارشناسان

در مقابل نظر هیز، برخی از تحلیلگران دیگر دیدگاه متفاوتی دارند. جیسون پیزینو (Jason Pizzino)، تحلیلگر برجسته ارزهای دیجیتال، اشاره کرده است که بیت کوین بزرگترین اصلاح قیمت خود را در این دوره صعودی تجربه کرده و در یک هفته منتهی به کف قیمت، ۲۱,۰۰۰ دلار کاهش یافته است. با این حال، او همچنان نسبت به پتانسیل بازیابی بازار خوش‌بین است. پیزینو می‌گوید:

افت اخیر بازار ممکن است یکی از فرصت‌های عالی قبل از اینکه سیگنال معکوس روند ما سرانجام اتفاق بیفتد و ما به یک اوج قیمتی جدید برسیم، باشد. من هنوز فکر می‌کنم که این امر، یعنی رکوردشکنی مجدد بیت کوین می‌تواند به‌طور بالقوه در اواخر امسال رخ دهد.

علی مارتینز (Ali Martinez)، تحلیلگر برجسته ارزهای دیجیتال اظهار داشته است که بیت کوین باید سطح حمایتی ۵۴,۰۰۰ دلار را بازپس گیرد تا از سقوط به ۴۰,۰۰۰ دلار جلوگیری کند. بر اساس نوارهای قیمت‌گذاری MVRV بیت کوین، مارتینز معتقد است که اگر بیت کوین قیمت فعلی را حفظ کند، می‌تواند به زودی سطح مقاومتی ۶۷,۰۰۰ دلار را دوباره آزمایش کند.

رکت کپیتال (Rekt Capital)، تحلیلگر معروف ارزهای دیجیتال نیز اعلام کرده است که این سقوط اخیر بیت کوین، عمیق‌ترین اصلاح قیمت در این چرخه بوده است. بیت کوین در ماه‌های مه و ژوئیه به ترتیب شاهد کاهش ۲۳ و ۲۵ درصدی بود، اما سقوط ۲۹ درصدی در دو هفته اخیر از آن‌ها پیشی گرفته است.

تریدر و تحلیلگر بازار، کریپتو بولت (Crypto Bullet)، نیز دیدگاه جالبی ارائه داده است. او الگوی نموداری فعلی بیت کوین را با سقوط دوران همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ مقایسه کرده و شباهت‌هایی در الگوی کنج نزولی بازشونده (Descending Broadening Wedge) مشاهده کرده است. طبق این تحلیل، بیت کوین پس از سقوط مشابه در مارس ۲۰۲۰ بهبودی را تجربه کرد و در ماه‌های بعد از این الگو خارج شد. این می‌تواند نشانه‌ای امیدوارکننده برای بهبود قیمت در آینده نزدیک باشد.

عوامل تأثیرگذار بر بازار

کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل آرک اینوست (ARK Invest)، وضعیت فعلی بازار را با بحران‌های گذشته مانند دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ و شوک سقوط بانک لمان (Lehman Shock) در سال ۲۰۰۸ مقایسه می‌کند. او اشاره می‌کند که شاخص نوسان (VIX) به چهارمین سطح بالای خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است. این امر ناشی از داده‌های اقتصادی ناامیدکننده آمریکا و افزایش نرخ بهره بیش از حد انتظار توسط بانک مرکزی ژاپن است که باعث شده سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را بفروشند.

وود همچنین معتقد است که بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله باید حدود ۲ درصد باشد، نه ۳.۸ درصد فعلی یا ۵ درصدی که در اکتبر گذشته وجود داشت. با وجود کاهش شاخص دلار آمریکا (DXY) به زیر ۱۰۳، که معمولاً سرمایه‌گذاران را به خرید بیت کوین تشویق می‌کند، عدم اطمینان باعث محتاط شدن سرمایه‌گذاران شده است.

چشم‌انداز بلندمدت بازار

علی‌رغم نوسانات کوتاه‌مدت، بسیاری از تحلیلگران همچنان نسبت به آینده بازار ارزهای دیجیتال خوش‌بین هستند. آلت کوین شرپا پیش‌بینی می‌کند که بازار در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ روند صعودی خود را از سر خواهد گرفت.

نکته قابل توجه دیگر این است که ورود صندوق‌های قابل معامله بورسی (ETF) به بازار ارزهای دیجیتال هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. این امر می‌تواند منجر به تغییرات عمده‌ای در ساختار بازار شود. برخی تحلیلگران بر این باورند که با ورود ETF‌ ها، ممکن است چرخه‌های سنتی چهار ساله بازار ارزهای دیجیتال دیگر به شکل گذشته تکرار نشوند و ما شاهد الگوهای جدیدی در بازار باشیم.

علاوه بر این، برنامه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای از سرگیری بازخرید اوراق قرضه به میزان ۳۰ میلیارد دلار در ماه می‌تواند از بازار ارزهای دیجیتال حمایت کند. همچنین در این شرایط متلاطم، بسیاری از کارشناسان از جمله مایکل سیلور (Michael Saylor)، بنیان‌گذار شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy) به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که به جای فروش وحشت‌زده، دارایی‌های ارز دیجیتال خود را نگه دارند.

جمع بندی

در حالی که بازار ارزهای دیجیتال با چالش‌های کوتاه‌مدت روبرو است، چشم‌انداز بلندمدت همچنان امیدوارکننده به نظر می‌رسد. با این حال، سرمایه‌گذاران باید هوشیار باشند و آماده مواجهه با نوسانات بیشتر در آینده نزدیک باشند.

آیا موج دوم ریزش بازار ارزهای دیجیتال در راه است؟

این دوره پرتلاطم می‌تواند فرصتی برای حذف معامله‌گران با اهرم بالا و ایجاد نقاط ورود جدید برای سرمایه‌گذاران باشد. توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران ضمن حفظ آرامش، به دقت اخبار و تحلیل‌های بازار را دنبال کنند و از استراتژی‌های مدیریت ریسک مناسب استفاده کنند یا همانطور که آرتور هیز گفته است سرمایه گذاران باید سعی کنند تا زمان عبور از وضعیت فعلی زنده بمانند.

اشتراک گذاری

پست های مرتبط
Clear Filters
پست های توضیه شده
Clear Filters
Clear Filters

شبکه‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ بیت کوین (BTC)، به ویژه رول‌آپ‌ها، به عنوان یک روش جدید برای حفظ ارزان، سریع و…

در دنیای پرتلاطم ارزهای دیجیتال، خبر احتمال لیست شدن یک توکن جدید در بزرگترین صرافی جهان، همیشه هیجان‌انگیز است، اما…

بازار ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر شاهد یکی از شدیدترین سقوط‌های خود از زمان فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) در سال…

در دنیای پرشتاب ارزهای دیجیتال، ایردراپ‌ها به عنوان روشی جذاب برای جذب کاربران جدید و توزیع توکن‌های جدید مطرح شده‌اند….

Clear Filters
مارا دنبال کنید
پست های منتخب