Scroll Top
بلاک چین سونیوم (Soneium)

بلاک چین سونیوم (Soneium)

سونی در حال توسعه بلاک چین خود به نام بلاک چین سونیوم با همکاری شرکت سنگاپوری استارتیل است. این خبر در بیانیه ای رسمی در تاریخ 23 آگوست اعلام شد که بر اساس آن شبکه آزمایشی سونیوم به زودی راه اندازی می شود تا توسعه دهندگان بتوانند برنامه های کاربردی را آزمایش و ایجاد کنند. این مرحله مبنایی برای انتشار عمومی این بلاک چین در آینده خواهد بود. برای آشنایی با روند این بلاک چین و اهداف آن در آینده، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بررسی بلاک چین سونیوم و اهداف آن در آینده

بررسی بلاک چین سونیوم و اهداف آن در آینده

سونی، بلاک چین سونیوم را به عنوان یک شبکه عمومی معرفی کرد که هدف آن دسترسی و جهانی کردن فناوری وب 3 است. سونیوم با انتقاد از متمرکز شدن اینترنت فعلی، جایی که اطلاعات و قدرت اقتصادی در دست تعداد محدودی از نهادها متمرکز شده است، معتقد است که این امر می تواند به حل متمرکز شدن اینترنت و دو مشکل اصلی وب 3 کمک کند: پذیرش محدود و کمبود موارد کاربردی.

مدیرعامل استارتل، سوتا واتانابه گفت که در سال اول، سونیوم بر روی جذب کاربران اصلی وب 3 تمرکز خواهد کرد زیرا فناوری و جامعه هنوز برای کاربران اصلی آماده نیستند. در سال دوم، برنامه ای برای ادغام محصولات مختلف سونی در این پلتفرم وجود دارد، مانند سونی موزیک، سونی پیکچرز و بانک سونی. در نهایت، در سال سوم، به سایر شرکت ها و عموم مردم اجازه می دهد تا برنامه های غیرمتمرکز بسازند.

شبکه آزمایشی سونیوم بر اساس فناوری تجمیع ساخته شده با استفاده از Optimism’s OP Stack خواهد بود. همچنین از ماشین مجازی مبتنی بر اتریوم استارتیل با دانش صفر، استار برای ارائه نقدینگی و توکن ‌های قابل تعویض و غیرقابل تعویض استفاده خواهد کرد. سونی قصد دارد امکان ادغام سونیوم با سایر مشاغل خود را برای ایجاد طیف وسیعی از برنامه ها و خدمات غیرمتمرکز برای کاربران جدید و فعلی وب 3 بررسی کند. این شرکت ادعا می‌کند که زیرساخت جدید بلاک چین به محافظت از حقوق محتوا و ایجاد مدل‌ های اشتراک سود جدید برای سازندگان کمک می‌کند.

وب 3 یک اصطلاح کلی برای نسل بعدی اینترنت است که بر تمرکززدایی و توانمند سازی کاربران متمرکز است. با این حال، توسعه آن با چالش هایی مانند مقیاس پذیری و قابلیت همکاری مواجه است. سونی اعلام کرد که هدف پروژه جدید بلاک چین دستیابی به «مقیاس ‌پذیری در سطح اینترنت» است، موفقیتی که می ‌تواند آن را برای کاربران روزمره در دسترس‌تر کند.

سونی در اوایل سال جاری اعلام کرد که با زیمنس برای ساخت برنامه های کاربردی صنعتی در متاورس همکاری می کند. اولین محصولی که از این مشارکت پدید آمد، یک هدست واقعیت ترکیبی برای طراحان و مهندسان وب 3 بود. علاوه بر این، سونی اخیراً صرافی ارز دیجیتال ژاپنی Amber را خریداری کرد که اکنون با نام S.BLOX شناخته می شود. این شرکت صرافی WhaleFin را اداره می کند و توسط مدیرعامل استارتیل سوتا واتانابه رهبری می شود.

معرفی پروژه های وب 3 در حوزه بلاک چین سونیوم

معرفی پروژه های وب 3 در حوزه بلاک چین سونیوم

ورود سونی به بازار بلاک چین سونیوم یک سیگنال مثبت برای وب 3 است. در واقع، این اولین حضور سونی به حوزه وب 3 نیست. در عوض، از سال 2016، روی تحقیق و توسعه زیرمجموعه های مختلف بلاک چین، مانند کیف پول های سخت افزاری، بازی های ابرداده، توکن های غیرقابل تعویض (NFT)، استیبل کوین ها و صرافی های ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده است. اگرچه سونی در بسیاری از زمینه ها پیشرفت کرده؛ با این حال، این فعالیت ها عموماً به نتیجه عملی نرسیده اند و تنها در سطح تحقیقات یا پروژه های کوچک باقی مانده اند. حقیقت این است که سونی از یک سو همیشه می خواست دامنه دستاوردهای وب 3 خود را گسترش دهد، در حالی که از سوی دیگر بسیاری از این پروژه ها را ناتمام رها کرده است. علاوه بر این، گاهی اوقات از فناوری های جدیدی مانند بلاک چین به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می کند تا اینکه آنها را عملی کند.

مانند بسیاری از شرکت های بزرگ، سونی در زمینه وب 3 فعالیت های مختلفی انجام داده است اما در بیشتر موارد تلاش آنها سطحی بود و پروژه به پایان نرسید. برای مثال، آخرین پروژه رمزنگاری سونی، بازاری به نام SNFT است که تقریباً هیچ‌کس از آن استفاده نمی‌کند. بسیاری از شرکت های بزرگ مانند گوگل، صدها محصول مختلف را به بازار معرفی می کنند و در صورت عدم استقبال، آنها را رها می کنند.

سابقه هشت ساله سونیوم در وب 3 باعث شده است که این شرکت اغلب وارد موضوعات داغ روز شود اما همچنین نشان می دهد که اکثر آنها به مرحله عملیاتی نرسیده اند. جالب اینجاست که یکی از اولین تلاش های سونیوم برای استفاده از فناوری بلاک چین به سال 2016 برمی گردد، زمانی که حتی اتریوم و عرضه اولیه سکه(ICO)  هنوز توسعه نیافته بودند. در زیر به بررسی برخی از پروژه های ناتمام وب 3 بلاک چین سونیوم می پردازیم:

پروژه ایجاد بانک اطلاعاتی آموزش و پرورش

پروژه ایجاد بانک اطلاعاتی آموزش و پرورش

در سال 2016، بلاک چین سونیوم اعلام کرد که قصد دارد یک پایگاه داده مشترک برای سیستم آموزشی با استفاده از فناوری بلاک چین ایجاد کند. سونیوم می خواست از این پایگاه داده برای انتقال و به اشتراک گذاری اطلاعات رمزگذاری شده دانش آموزان از دبستان تا دبیرستان استفاده کند.

پروژه شفاف سازی داده های املاک و گردشگری

در سال 2019، سونی یک منطقه تحقیقاتی ایجاد کرد که از بلاک چین برای حفظ شفافیت اطلاعات در معاملات املاک و مستغلات با همکاری بانک های تجاری استفاده می کند. همچنین در سال 2020 توسعه یک پلتفرم پایگاه داده عمومی به نام BCDB را اعلام کرد که برای ثبت و اشتراک گذاری اطلاعات سفر به صورت ناشناس استفاده می شود.

اگرچه مکانیسم ‌های این طرح‌ ها شبیه مفاهیم دارایی ‌های دنیای واقعی (RWA)  و شبکه ‌های زیرساخت غیرمتمرکز (DePIN)  است که اخیراً در فضای بلاک چین رایج شده‌اند، هر دو به دلیل مسائل فنی و نظارتی نتوانسته ‌اند به نتایج ملموسی دست یابند.

کیف پول سخت افزاری سونی

سونی کیف پول های سخت افزاری و همچنین صنعت نرم افزار را هدف قرار داده است. این شرکت در اوایل سال 2018 اعلام کرد که در حال توسعه کیف پول سخت افزاری با قابلیت پرداخت بدون تماس (اتصال از طریق امواج رادیویی) بر اساس فناوری کارت هوشمند فلیکا است. طبق آمار فعلی، بیش از 1 میلیارد تراشه فلیکا در سال 2016 در سراسر جهان توزیع شده است. اگرچه سونی با ادغام پرداخت های بیت کوین با این فناوری می تواند تاثیر قابل توجهی در پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال داشته باشد اما هنوز هیچ برنامه ای برای استفاده عملی از این کیف پول سخت افزاری اعلام نشده است.

معرفی بازی های بلاک چین سونیوم

معرفی بازی های بلاک چین سونیوم

در اواخر سال 2018، سونی اعلام کرد که Plague Hunters، یک بازی نقش آفرینی مبتنی بر اتریوم را در سه ماهه اول سال 2019 منتشر خواهد کرد. با این حال، هیچ خبری از راه اندازی بازی یا انتشار اطلاعات بازیکن در آن سال وجود نداشت.

پروژه های NFT بلاک چین سونیوم

سونیوم که سابقه ای عمیق در صنعت بازی و موسیقی دارد، مفاهیم وب 3 خود مانند بازی های آنچین، متاورس و NFT را گسترش داده و در سال های 2020 و 2021 نیز فعالیت های خود را در این زمینه ها گسترش داده است. علاوه بر همکاری با وب 3 پروژه ها، این شرکت همچنین معاملات مرتبط با وب 3 را از طریق شرکت های تابعه انجام می دهد. فعالیت‌های NFT سونی در ابتدا پروژه‌ های ساده ‌ای بودند که بلیط ‌های فیلم را به ‌عنوان NFT ارائه می‌کردند و چند توکن منحصربفرد را توسعه می ‌دادند. بسیاری از پروژه های بلاک چین سونیوم در این زمینه هنوز به موفقیت چشمگیری نرسیده اند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • پلتفرم موزیک اینترتینمنت سونیوم برای صدور NFT با هنرمندان و افراد مشهور شریک است. این پلتفرم از ژانویه 2023 غیرفعال بوده است.
  • یک شرکت NFT توسط سونی نتورک کامیونیکیشن و سان استریک برای پشتیبانی از برنامه ریزی، صدور و توسعه NFTها در سنگاپور تأسیس شده است. با این حال، سرمایه گذاری مشترک SNFT نتوانسته کاربران را جذب کند و حضور پررنگی در بازار NFT ندارد.
  • بانک سونی یک اپلیکیشن موبایل برای وب 3 به نام Sony Bank CONNECT راه اندازی کرده است. این اپلیکیشن تابستان امسال با هدف ارائه خدمات دیجیتال به کاربران NFT و اوراق بهادار دیجیتال از بانک ها راه اندازی شد.
  • ثبت پتنت هایNFT. در اوایل سال 2023، سونی اینتراکتیو اینترتینمنت پتنت های مربوط به NFT ها را ثبت کرد تا مشتریان این شرکت بتوانند از توکن های NFT در اکوسیستم سونی و بازی های شرکت های دیگر مانند مایکروسافت و نینتندو استفاده کنند.

بازی های متاورسی و بلاک چین سونیوم

بازی های متاورسی و بلاک چین سونیوم

مهمترین فعالیت های بلاک چین سونیوم در زمینه بازی های متاورس و بلاک چین عبارتند از:

  • مشارکت استراتژیک با توسعه ‌دهنده زیرساخت متاورس Hadean و شرکت فناوری آواتار دیجیتال متاورس Didimo.
  • قراردادی سه ساله با باشگاه فوتبال منچستر سیتی در مارس 2022 برای ساخت استادیوم در متاورس امضا می شود.
  • اضافه شدن پلتفرم متاورسی روبلکس به کنسول های PS4 و PS5 سونی در اکتبر 2023.

برنامه های جدید بلاک چین سونیوم برای مقابله با کاهش رشد

گزارش های مالی سونی برای سه ماهه سوم سال 2023 نشان می دهد که ارزش بازار سونی تقریباً 10 میلیارد دلار کاهش یافته است؛ بنابراین، سونی قصد دارد با ورود به فضای وب 3 و ارزهای دیجیتال، مسیر جدیدی برای رشد پیدا کند. به عنوان مثال، در جولای امسال، سونی شرکت امبر ژاپن را خریداری کرد تا وارد فضای معاملات ارزهای دیجیتال شود. همچنین بلاک چین سونیوم لایه 2 را با همکاری Startle Labs بر روی اتریوم راه اندازی کرد. با توجه به اینکه ژاپن همیشه قوانین سختگیرانه ای در بازار ارزهای دیجیتال اعمال می کرده است، آخرین اقدامات سونی در این زمینه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

اشتراک گذاری

پست های مرتبط
Clear Filters
پست های توضیه شده
Clear Filters
Clear Filters

صرافی ApolloX یک بستر برای ترید مشتقات ارز دیجیتال محسوب می شود. این پلتفرم فرصت داد و ستد و سود…

بلاک چین Avail برای رسیدگی به مسائلی مانند عدم مقیاس پذیری و قابلیت همکاری بین شبکه های بلاک چین طراحی…

بازی‌ های ترند شبکه تون، از دیگر بازی های تلگرامی است که این روزها مخاطبان بسیاری را به سمت خود…

با پیشرفت دنیای بلاک چین، پلتفرم‌ های لیکویید استیکینگ شبکه تون  (TON)به عنوان گزینه‌ ای جذاب برای کاربران و سرمایه‌گذاران…

Clear Filters
مارا دنبال کنید
پست های منتخب