Scroll Top
شبکه لینیا (Linea)

شبکه لینیا (Linea)

شبکه بلاک چین اتریوم از زمان تبدیل شدن به میزبان بسیاری از برنامه های مالی غیرمتمرکز و DeFi، به دلیل ترافیک بالای تراکنش همواره با مشکلات مقیاس پذیری دست و پنجه نرم کرده است. مشکل مقیاس پذیری در شبکه اتریوم که بر سرعت تایید تراکنش و کارمزد تراکنش تاثیر منفی می گذارد، تیم های توسعه دهنده ای را که با اتریوم سروکار دارند مجبور کرده است به دنبال راه حل های عملی برای حل مشکل مقیاس پذیری باشند. یکی از این راه حل ها، راه اندازی شبکه بلاک چین لایه 2 بر روی پلتفرم اتریوم است. شبکه لینیا (Linea Network) یکی از این شبکه های لایه 2 است که به دلیل سرعت بالا و حداقل کارمزد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

شبکه لینیا چیست؟

شبکه لینیا چیست؟

Linea یک راه حل لایه 2 اتریوم است که از دانش zkEVM بهره می برد و ماشین مجازی اتریوم و راه حل دانش صفر را برای مقیاس پذیرتر کردن فضای اتریوم ادغام می کند. به زبان ساده، Linea عملکردی مشابه شبکه اتریوم دارد و زیرساخت مناسبی را برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند. این شبکه از قابلیت های تجمیع، سرویس پیام رسانی متعارف و فناوری رمزنگاری ضد کوانتومی برای افزایش قدرت پردازش شبکه اتریوم استفاده می کند. شبکه لینیا لایه 2 در 11 ژوئیه 2023 راه اندازی شد و در این مدت کوتاه به ارزش بازار بیش از 7 میلیارد دلار رسید که به خودی خود و در مقایسه با سایر راه حل های لایه 2 رقم خوبی است. این راه حل لایه 2 در حال حاضر بیش از 100 شریک تجاری دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

معرفی شرکای تجاری شبکه Linea

  • بتل مون
  • اینفورا
  • هاریزون دکس
  • لیرسواپ
  • مینت پد

ناگفته نماند که این شبکه در آینده نزدیک با پروژه های بزرگی مانند سوشی سواپ، آوه، لیرزیرو لبز، سیرکل، بیت گیت و کایبرنتورک همکاری خواهد کرد. جالب است بدانید که بلاک چین Linea تقریباً با تمام برنامه‌های غیرمتمرکز سازگار است و شبکه Linea توسط صرافی ‌ها پشتیبانی می ‌شود و گسترش آن در دنیای ارزهای رمزپایه، ارتباطات متقابل زنجیره‌ای را تسهیل می‌کند.

ویژگی های شبکه لینیا چیست؟

ویژگی های شبکه لینیا چیست؟

شبکه لینیا دو ویژگی کلیدی دارد که آن را از سایر راه حل های لایه 2 متمایز می کند. در این قسمت به بررسی این دو ویژگی مهم Linea می پردازیم.

  • معادل اتریوم: شبکه Linea با نام zkEVM در دسترس است، به این معنی که نه تنها با ماشین مجازی اتریوم سازگار است، بلکه به عنوان یک ماشین مجازی اتریوم نیز اجرا می شود. تمام برنامه های غیرمتمرکز اتریوم را می توان در شبکه پیاده سازی کرد و تمام پروژه های موجود اتریوم را می توان به راحتی با همان امنیت و غیرمتمرکز به شبکه لینیا لایه 2 منتقل کرد. در عین حال، Linea مقیاس پذیری بهینه و کارآمد را به تراکنش های شبکه اتریوم اضافه می کند.
  • فناوری رمزنگاری پیشرفته: رمزنگاری مبتنی بر شبکه و مقاومت آن در برابر تهدیدات کوانتومی یک فناوری پیشرفته و منحصر به فرد محسوب می شود. این نوع رمزنگاری، ویژگی های ارزشمندی را برای راه حل لایه 2 لینیا ایجاد کرده است که لیست آنها در زیر آمده است:
  1. مقاوم در برابر حملات کوانتومی
  2. ایمن سازی شبکه بلاک چین
  3. کاهش زمان لازم برای انجام محاسبات و تولید خروجی شبکه
  4. بهره وری منابع و بهینه سازی انرژی (مناسب برای دستگاه های کم مصرف)

چرا پشتیبانی شبکه Linea برای انتقال اتر از صرافی ها مهم است؟

برای پاسخ به این سوال، باید به بررسی انواع تتر بپردازیم. تتر در سال 2014 راه اندازی شد و در روزهای اولیه راه اندازی بر روی پلتفرم امنیتی شبکه بیت کوین قرار داشت اما بعداً شرایط معامله آن بر بستر اتریوم، ترون، پالیگان و TON امکان پذیر شد. تفاوت قابل توجه بین تترهای منتقل شده در این شبکه ها در دو چیز خلاصه می شود:

چرا پشتیبانی شبکه Linea برای انتقال اتر از صرافی ها مهم است؟

به عنوان مثال، کارمزد تراکنش برای انتقال تتر در پلتفرم شبکه اتریوم تقریباً 35 دلار است در حالی که کارمزد انتقال آن در پلتفرم پالیگان کمتر از 1 دلار است. جالب ترین نکته در مورد شبکه پالیگان این است که پالیگان پروتکلی است که برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم ایجاد شده است و درست مثل شبکه لینیا موضوع مقیاس پذیری به محدودیت شبکه در پردازش تعداد تراکنش ها و همچنین افزایش کارمزد تراکنش ها در زمانی که ترافیک تراکنش در شبکه بسیار زیاد است، اشاره دارد.

به عبارت ساده تر، پشتیبانی از شبکه Linea در انتقال اتر از صرافی ها، بستری را فراهم می کند که به کاربران امکان می دهد تراکنش های اتریوم را با حداقل کارمزد و در سریع ترین زمان، خرید و فروش کنند یا انتقال اتریوم را از یک ولت به ولت دیگر انجام دهند. البته این مزیت در سایر شبکه های لایه 2 نیز وجود دارد و اگر بخواهیم کارمزد تراکنش های اتریوم را در راه حل های لایه 2 دیگر بررسی کنیم، نتیجه به شرح زیر خواهد بود:

کاربرد اتریوم در شبکه Linea در بازی تلگرام MemeFi

کاربرد اتریوم در شبکه لینیا در بازی تلگرام MemeFi

یکی از دلایل بحث بر سر پشتیبانی شبکه Linea از انتقال اتر توسط صرافی ها این بود که میم فای به زودی ارز دیجیتال مبتنی بر تلگرام خود را ایردراپ خواهد کرد و این ایردراپ، بر خلاف ایردراپ های رایج در تلگرام در شبکه TON انجام نخواهد شد و توکن آن یک توکن جدید به نام Linea خواهد بود که به نظر می رسد قرار است در شبکه اتریوم منتشر شود. با توجه به جامعه آماری MemeFi و نزدیک بودن این ایردراپ در اواخر اکتبر، کاربران برای پرداخت هزینه دریافت توکن باید اتریوم را در پلتفرم Linea خریداری کنند.

شبکه لینیا؛ راه حلی برای تراکنش های مقرون به صرفه اتریوم

گفته می شود یکی از دغدغه های امروزی کاربران دنیای ارزهای دیجیتال و به خصوص طرفداران شبکه اتریوم، سرعت پایین تراکنش های شبکه اتریوم و همچنین کارمزد بالای شبکه اتریوم است. مشکل افزایش ترافیک تراکنش ها با اجرای راهکارهای لایه 2 تا حد قابل توجهی حل شده است و یکی از مهمترین شبکه های لایه 2 که اخیرا راه اندازی شده و در این مدت کوتاه توانسته محبوبیت زیادی کسب کند، شبکه Linea است.

مزایا و معایب شبکه Linea

حال که با مبانی و امکانات اولیه شبکه لینیا آشنا شدیم بد نیست مزایا و معایب آن را مرور کنیم.

مزایای شبکه لینیا

  • مقیاس پذیری؛ سرعت بالا و هزینه کم
  • بستری مناسب برای قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز
  • موفقیت در مرحله تست شبکه و پتانسیل رشد بالا
  • تجربه کاربری بهینه و جذب توسعه دهندگان
  • رمزگذاری پیشرفته؛ مقاومت در برابر تهدیدات کوانتومی؛ امنیت بالا

معایب شبکه لینیا

  • پیچیدگی فناوری های مورد استفاده؛ چالش های بالقوه برای برخی از توسعه دهندگان جدید
  • اتکا به شورای امنیت برای رسیدگی به چالش ها؛ پتانسیل برای تمرکز
  • رقابت شدید بین راه حل های لایه 2 اتریوم

اشتراک گذاری

پست های مرتبط
Clear Filters
پست های توضیه شده
Clear Filters
Clear Filters

ایردراپ Coub، با هدف جذب افراد فعال با روشی منحصر به فرد و خلاقانه، این روزها در دنیای ارزهای دیجیتال…

صرافی ApolloX یک بستر برای ترید مشتقات ارز دیجیتال محسوب می شود. این پلتفرم فرصت داد و ستد و سود…

بلاک چین Avail برای رسیدگی به مسائلی مانند عدم مقیاس پذیری و قابلیت همکاری بین شبکه های بلاک چین طراحی…

بازی‌ های ترند شبکه تون، از دیگر بازی های تلگرامی است که این روزها مخاطبان بسیاری را به سمت خود…

Clear Filters
مارا دنبال کنید
پست های منتخب