Scroll Top
آینده اتریوم؛ مروری بر برنامه‌های پیش روی ملکه ارزهای دیجیتال

آینده اتریوم؛ مروری بر برنامه‌های پیش روی ملکه ارزهای دیجیتال

اتریوم پروژه‌ای تقریبا جوان است که پتانسیل زیادی برای داشتن آینده‌‌ای درخشان با کاربردهای فراوان را دارد. زیرساخت اتریوم طی چند سال اخیر ایجاد شد و این پروژه مسیر تکامل خود را به سمت اهداف تعیین شده‌اش آغاز کرد. به نظر می‌رسد با توجه به قابلیت‌های کنونی و برنامه‌هایی که برای آینده در نظر گرفته شده، اتریوم پلتفرمی است که تحولات بنیادینی در زمینه بلاک چین ایجاد خواهد کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی آینده اتریوم، کاربردهای آن و همچنین پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال آن یعنی اتر (ETH) بپردازیم.

نگاهی به پروژه اتریوم

اتریوم: پلتفرم نسل بعدی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز

بر اساس تعریفی که در وب‌سایت اتریوم ارائه شده است، اتریوم پایه و اساس نسل بعدی اینترنت خواهد بود. اتریوم زیرساخت و پلتفرم غیرمتمرکز و متن‌بازی برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز ‏‎(DApps)‎‏ و توسعه آن‌ها است. بسیاری از توسعه‌دهندگان از سراسر جهان برنامه‌هایی مانند کیف ‌پول ارز دیجیتال، برنامه‌های مالی، بازارهای غیرمتمرکز، بازی‌ها و بسیاری دیگر از برنامه‌ها را بر روی پلتفرم و بلاک چین اتریوم خلق و ایجاد می‌کنند.

غیرمتمرکز بودن این ‏برنامه‌ها به این معناست که هیچ فرد و نهاد خاصی آن‌ها را کنترل نمی‌کند. ‏در واقع ایده سیستم غیرمتمرکز اتریوم، از فناوری بنیادی بیت کوین الهام گرفته شده است و پس از آن تیم اتریوم آن را بسط و گسترش داد.

علاوه بر این، اتریوم یک سیستم توزیع‌شده مالی است که خدماتی از قبیل دسترسی آزاد و امن به سیستم‌های مالی، امکان ایجاد سیستم پرداخت و پول دیجیتال را برای کاربرانش فراهم می‌کند.

اواخر سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین، خالق و بنیان‌گذار اتریوم که در آن زمان تنها ۱۹ سال داشت و یکی از افراد فعال و علاقه‌مند جامعه بیت کوین بود، در وایت پیپر خود اتریوم را این‌گونه توصیف کرد:

اتریوم: پلتفرم نسل بعدی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم

اتریوم برای اولین بار و به طور رسمی در کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی که در ژانویه ۲۰۱۴ در میامی برگزار شده بود، توسط ویتالیک بوترین به همگان معرفی شد.

گوین وود (Gavin Wood)، یکی از بنیان‌گذاران این پروژه، در آوریل ۲۰۱۴، مشخصات و طراح فنی ماشین مجازی اتریوم را در مقاله‌ای با عنوان «یلو پیپر اتریوم» منتشر کرد.

در ژوئن سال ۲۰۱۴ بنیاد غیرانتفاعی اتریوم برای کمک بیشتر در توسعه پلتفرم تاسیس شد. مقر این بنیاد هم‌اکنون در کشور سوئیس است.

جمع‌سپاری و پیش‌فروش توکن اتریوم با نام اتر در جولای ۲۰۱۴ آغاز شد و به مدت ۲ ماه ادامه داشت و موفقیتی بزرگ برای این تیم بود. در این مدت در حدود ۱۱.۹ میلیون توکن اتریوم فروخته شد که در واقع معادل ۱۳ درصد سرمایه در گردش اتریوم بود.

در جولای ۲۰۱۵، شبکه اتریوم راه‌اندازی شد و شروع به کار کرد. تنها ۷ ماه بعد، در ۲۹ فوریه سال ۲۰۱۶، حجم بازار ارز دیجیتال اتریوم یعنی اتر، به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

در حال حاضر اتریوم، که هفته گذشته تولد ۴ سالگی خود را جشن گرفته است، دومین ارز بازار از لحاظ حجم سرمایه و یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.

در طول چند سالی که از آغاز به کار اتریوم می‌گذرد، تیم این پروژه پیشرفت‌های زیادی را در سیستم ایجاد کردند. سیر تکاملی پروژه به ۴ مرحله توسعه اصلی تقسیم شده است که هر کدام از این فازها، نشان‌دهنده دوره خاص و مشخصی از این روند هستند. این ۴ مرحله عبارتند از فرانتیر (Frontier)، هوم‌استد (Homestead)، متروپلیس (Metropolis) و سرنیتی (Serenity).

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روند توسعه اتریوم و ویژگی‌های هر کدام از بروزرسانی‌ها و هاردفورک‌های آن مقاله « اتریوم چیست؟ همه چیز درباره اتریوم» را مطالعه کنید.

سرنیتی آخرین بخش از ۴ فاز تعبیه شده در نقشه‌راه پلتفرم اتریوم است. در حال حاضر شبکه، مرحله سوم یعنی فاز متروپلیس، که خود شامل دو هاردفورک کلی به نام‌های «بیزانس» و «قسطنطنیه» است را پشت سر گذاشته است.

این پروژه در گذر به سمت آخرین نسخه از اتریوم یعنی سرنیتی است که با اجرای آن پروتکل این پروژه تکمیل خواهد شد. زمان دقیق پیاده‌سازی این هاردفورک هنوز مشخص نشده است.

سرنیتی: آینده اتریوم

هاردفورک سرنیتی آخرین مرحله از 4 مرحله تکامل پروژه اتریوم است.

همان‌طور که می‌دانید شبکه اتریوم مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نظیر بیت کوین مبتنی بر مکانیسم اثبات کار (PoW) است. در این مکانیسم، از قدرت پردازش استخراج‌کنندگان برای تایید تراکنش و حفظ امنیت شبکه بهره‌ گرفته می‌شود و ماینرها به ازای این مشارکت پاداش دریافت می‌کنند.

در حال حاضر اتریوم نیز مانند بیت کوین با مشکل مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم می‌کند و برای رفع این مشکل باید سه پارامتر تمرکززدایی، مقیاس‌پذیری و امنیت در بلاک چین اتریوم به تعادل برسند. راهکار اتریوم برای رسیدن به مقیاس‌پذیری و رفع مشکلاتی که برشمردیم، ارائه نسل بعدی اتریوم است.

هاردفورک سرنیتی یا همان اتریوم ۲.۰ (Ethereum ۲.۰)، نسخه‌ای از اتریوم است که در درجه اول با استفاده از کسپر (Casper) شبکه اتریوم را از الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) به اثبات سهام (POS) منتقل خواهد کرد و علاوه بر این شاردینگ، پلاسما و ماشین مجازی جدید با نام eWASM را نیز به همراه خواهد داشت.

این بروزرسانی به یک باره پیاده‌سازی نخواهد شد و به صورت مرحله به مرحله و در ۶ فاز مختلف تکمیل خواهد شد. بنا به گفته بنیان‌گذاران اتریوم در حال حاضر ۸ گروه مجزا در حال توسعه کلاینت‌هایی برای زنجیره جدیدی هستند که هزاران برابر کارآمدتر از بلاک چین پیشین است.

پیش از این‌که در رابطه با مراحل مختلف هارد فورک پیش روی اتریوم و تغییراتی که در هر مرحله اتفاق می‌افتد توضیح دهیم، ابتدا بیایید کمی در رابطه با مفاهیم کسپر، شادرینگ و پلاسما صحبت کنیم.

کسپر

آینده اتریوم . انتقال شبکه اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام با استفاده از پروژه کسپر انجام می‌شود.

کسپر FFG (یا Friendly Finality Gadget) نام یک پروتکل جدید برای تأیید بلاک است که نشان می‌دهد اتریوم به‌جای اثبات کار از اثبات سهام (PoS) استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود کسپر علاوه بر مساله مقیاس‌پذیری، راه‌حلی برای مشکلات مرتبط با مصرف بیش از اندازه انرژی و مسائل مربوط به دسترسی برابر به سخت‌افزارهای استخراج، تمرکززایی استخرهای ماینینگ و بازار نوظهور ای‌سیک‌ها را حل کند.

در مدل اجماع اثبات سهام، کاربران به منظور ایجاد بلاک و اعتبارسنجی تراکنش‌ها باید بخشی از کوین‌های خود را در شبکه قفل کرده تا بتوانند اعتبار بلاک‌ها را تایید و پاداش دریافت کنند. برخلاف مدل اثبات انجام کار، در مکانیسم اثبات سهام، میزان توکن‌های گرو گذاشته شده بیانگر رقابت کاربران برای دریافت پاداش در ازای صرف انرژی محاسباتی است.

توسعه‌دهندگان اتریوم برای این‌که از پذیرش فورک جدیدشان توسط کاربرانش اطمینان حاصل کنند؛ برای شبکه «بمب سختی» در نظر گرفتند. بمب سختی در واقع راه‌حل اتریوم برای متقاعد و مجاب کردن ماینرهای شبکه برای انتقال به بلاک چین جدید است.

پس از فعال شدن بمب سختی، سختی شبکه به صورت نمایی افزایش خواهد یافت و زمان بیشتری برای حل معادله یک بلاک مورد نیاز خواهد بود. قدرت بمب سختی شبکه و تغییرات آن به قدری محسوس خواهد بود که شبکه اتریوم را در حالت فعلی متوقف یا به اصطلاح فریز خواهد کرد و دیگر هیچ تراکنشی در شبکه به دلیل سختی بسیار بالای آن انجام نخواهد شد. این مفهوم با اصطلاح «عصر یخبندان اتریوم» شناخته می‌شود.

شاردینگ

شاردینگ روشی برای بهبودپذیری مقیاس‌پذیری

در حال حاضر، هر نودی که به بلاک چین اتریوم متصل می‌شود، باید تمام تراکنش‌هایی که انجام می‌شوند را صحت‌سنجی و تایید کند. برای مثال اگر در بلاک جدید ۴,۰۰۰ تراکنش نیاز به تایید داشته باشد، تمام نودها باید تک تک این ۴,۰۰۰ تراکنش را تایید کنند. هر چند این فرآیند برای امنیت شبکه مفید است، اما سرعت شبکه را به شدت پایین می‌آورد و در نتیجه مقیاس‌پذیری را محدود می‌کند.

شاردینگ این شرایط را تغییر می‌دهد. زمانی که شاردینگ روی بلاک چین اِعمال می‌شود دیگری نیازی نیست که کل نودها برای پردازش هر یک از تراکنش‌ها کار کنند. اجرای شاردینگ با هدف بهبود عملکرد و کاهش زمان پاسخ‌دهی انجام می‌شود.

فرایند شاردینگ شامل شکستن یک پایگاه‌ داده بسیار بزرگ به اجزای کوچکتر و قابل مدیریتی به نام شارد است. هر شارد تاریخچه تراکنش متفاوتی از قراردادهای هوشمند و تراکنش‌ها را در خود نگه می‌دارد و این عمل باعث می‌شود که هر نود بتواند به صورت جداگانه و مجزا به فعالیت بپردازد و دیگر مسئول تایید تمامی تراکنش‌های شبکه نباشد.

برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید «شاردینگ (Sharding) چیست؟» را مطالعه کنید.

پلاسما

آینده اتریوم . پلاسما، راه‌حل لایه دوم حل مشکل مقیاس‌پذیری

پروژه پلاسما اولین بار در آگوست ۲۰۱۷ توسط ویتالیک بوترین به عنوان یک راه‌حل لایه دوم  با هدف رفع مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم معرفی شد. ایده اصلی پلاسما، ایجاد چارچوبی از زنجیره‌های جانبی است که تا حد امکان بسیار کم با زنجیره اصلی ارتباط و تعامل برقرار خواهد کرد و تراکنش‌های سریع و ارزان را ممکن خواهد ساخت.

چنین چارچوبی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به عنوان یک درخت بلاک چین عمل کند که به صورت سلسله مراتبی به شکلی ترتیب داده می‌شود که تعداد زیادی زنجیره کوچک‌تر وابسته به زنجیره اصلی تشکیل شود. این زنجیره‌های کوچک‌‎تر، «زنجیره‌های پلاسما» یا «زنجیره‌های فرزند» نامیده می‌شوند.

ساختار پلاسما با استفاده از قراردادهای هوشمند و صحت‌سنجی رمزنگاری ایجاد می‌شود و امکان خلق تعداد نامحدودی از زنجیره‌های فرزند را فراهم می‌کند. زنجیره‌های فرزند اساسا نسخه‌های کوچک‌تر از بلاک چین اصلی اتریوم هستند. زنجیره‌های فرزند خود نیز می‌توانند زنجیره‌هایی وابسته تولید کنند که آنها نیز از قابلیتی مشابه برخوردارند و این دقیقا چیزی است که ساختاری شبیه به درخت ایجاد می‌کند.

در واقع، هر زنجیره فرزند یک قرارداد هوشمند قابل تنظیم است که می‌تواند به گونه‌ی طراحی شود که به صورت جداگانه کار کند و پاسخ‌گوی نیازهای مختلف باشد. این بدان معنی است که زنجیره‌ها می‌توانند به طور مستقل همزیستی و فعالیت کنند.

در صورت پیاده‌سازی پلاسما بر روی شبکه اتریوم، احتمالا حجم ترافیک اطلاعات بر روی زنجیره اصلی کمتر خواهد شد، چرا که هر زنجیره فرزند به گونه‌ای طراحی می‌شود که به صورت جداگانه و متمایز برای رسیدن به هدف‌های خاصی کار کند. این هدف‌ها لزوما مرتبط با اهداف زنجیره اصلی نیستند.

در این شرایط، تنها تراکنش‌های تکمیل شده بر روی بلاک چین اصلی اتریوم قرار خواهند گرفت. در واقع شاخه‌های ایجادشده توسط پلاسما، در بازه‌های زمانی مشخصی، اطلاعات تراکنش‌ها را به زنجیره اصلی منتقل می‌کنند و بدین ترتیب زنجیره‌های فرزند، با کم کردن حجم کار کلی زنجیره اصلی، باعث بیشتر شدن سرعت تراکنش و در نتیجه بهبود مشکل مقیاس‌پذیری می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در این باره مقاله «پلاسما در اتریوم چیست؟» را بخوانید.

نقشه راه سرنیتی

آینده اتریوم ، آن‌چه در جریان و گذر به اتریوم 2 اتفاق می‌افتذ.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هاردفورک سرنیتی به یک باره اجرا نخواهد شد و تصمیم تیم اتریوم بر آن است که این بروزرسانی را در ۶ مرحله یا فاز پیاده‌سازی کنند. در واقع، این نسخه از اتریوم که سرنیتی نام دارد، چندین پروژه مختلف را در بر می‌گیرد که توسعه‌دهندگان از سال ۲۰۱۴ بر روی آن‌ها کار می‌کنند.

  • فاز صفر: زنجیره بیکن

فاز صفر نامی است که به راه‌اندازی زنجیره بیکن (Beacon Chain) دادند. زنجیره بیکن پروتکل اثبات سهام کسپر و زنجیره‌های شارد را کنترل و مدیریت می‌کند. خبرها حاکی از این است که فاز صفر اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۰ راه‌اندازی می‌شود. همچنین در این فاز، توکن ETH2 معرفی می‌شود. ETH2 دارایی جدید سهام‌داران خواهد بود که در زنجیره بیکن از آن به عنوان پاداش صحت‌سنجی تراکنش‌ها استفاده خواهند کرد.

پس از تکمیل فاز صفر، دو بلاک چین فعال اتریوم وجود خواهد داشت. زنجیره‌ای که در ادامه زنجیره فعلی به فعالیت خود ادامه خواهد داد و بر مبنای اثبات کار خواهد بود و زنجیره بیکن که بر مبنای اثبات سهام طراحی می‌شود و کاربران می‌توانند اترهای خود را از بلاک چین سابق به زنجیره جدید منتقل کنند و با سهام‌گذاری ۳۲ اتر جدید، تبدیل به تاییدکننده شوند. شاید بد نباشد بدانید که در صورت انتقال اتر خود به بلاک چین جدید، دیگر نمی‌توانید آن را دوباره به زنجیره پیشین انتقال دهید.

در جریان فاز صفر، تراکنش‌های کاربران و تمام محاسبات قراردادهای هوشمند هنوز بر روی زنجیره ETH1 انجام خواهد شد.

  • فاز ۱ : زنجیره‌های شارد

زنجیره‌های شارد، کلید مقیاس‌پذیری آینده هستند، چرا که تراکنش موازی را امکان‌پذیر می‌کنند. فاز ۱ در درجه اول مربوط به ساخت، اعتبارسنجی و اجماع داده‌های زنجیره شارد است و به نوعی اجرای آزمایشی ساختار شاردینگ است. در فاز صفر، ۱ و ۲ در عین این‌که انتقال به بلاک چین جدید در حال رخ دادن است، بلاک چین ۱ موازی با بلاک چین ۲ فعال است.

  • فاز ۲: اجرای استیت (State)

فاز ۲ مرحله‌ایست که در آن عملکردهای مراحل پیشین با یکدیگر وارد عمل می‌شوند. زنجیره‌های شارد به استیت زنجیره ساختارمند منتقل می‌شوند و قراردادهای هوشمند دوباره برای شبکه تعریف می‌شوند. هر شارد یک ماشین مجازی مبتنی بر eWASM را مدیریت می‌کند. این ماشین مجازی حساب‌ها، قراردادها، استیت و سایر بخش‌هایی که ما به واسطه سالیدیتی با آن آشنا هستیم را پشتیبانی می‌کند. در این فاز برنامه‌های غیرمتمرکز باید انتخاب کنند که می‌خواهند بر روی کدام شارد قرار گیرند.

در رابطه با سایر فازها هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و بنا به گفته ویتالیک بوترین در کنفرانس دکانِمی (Deconomy) به بروزرسانی‌های دقیق‌تر مکانیسم اجماع و مقیاس‌پذیری تعلق دارد.

چالش‌های اتریوم

ویتالیک بوترین در دِِِوکان سال گذشته در حال تشریح آینده اتریوم

ویتالیک بوترین در دِوکان سال گذشته در حال تشریح آینده اتریوم

همان‌طور که می‌دانید بیت کوین و اتریوم در کنار یکدیگر به عنوان پادشاه و ملکه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند. با استانداردهای اجرا شده و ارائه شده در شبکه اتریوم، داشتن تیم توسعه‌دهنده قوی و جامعه بزرگ آن و همچنین رهبری باهوش و نابغه همچون ویتالیک بوترین، به نظر می‌رسد آینده روشن و درخشانی در انتظار اتریوم خواهد بود.

اتریوم پیشتاز بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در این صنعت است و همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد در نسخه جدید خود یعنی سرنیتی تغییرات اساسی و بنیادینی مانند پیاده‌سازی پلاسما و شاردینگ را ایجاد خواهد کرد.

ویتالیک بوترین سرنیتی این‌ گونه توصیف می‌کند:

کامپیوتر جهان، همان‌ چیزی که واقعا قرار است باشد.

به گفته دنی رایان (Danny Ryan) اتریوم آینده ویژگی‌های زیر را دارا خواهد بود:

۱. ‌تمرکززدایی: یک کاربر با لپ‌تاپی معمولی قادر خواهد بود شاردها را پردازش و تایید کند.

۲.‌ انعطاف‌پذیری: زمانی که تعداد زیادی از نودها آفلاین می‌شوند، شبکه از طریق بخش‌های اصلی خود پویا بماند.

جاستین دریک (Justin Drake) در سخنرانی خود در کنفرانس دِوکان (Devcon) اذعان داشت که این ویژگی برای این در نظر گرفته شد که در صورت بروز جنگ جهانی سوم، تغییرات آب و هوایی بزرگی که بر بسیاری از کابران تاثیرگذار باشد و یا ممنوع شدن اتریوم از سوی برخی قدرت‌های بزرگ مانند چین و یا ایالات متحده، اتریوم بتواند از این مهلکه‌ها جان سالم به در ببرد و تحت تاثیر قرار نگیرد.

۳. امنیت: استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری و طراحی‌ای که امکان مشارکت تاییدکنندگان بیشتری را فراهم می‌کند.

۴. سادگی: به حداقل رساندن پیچیدگی، حتی به قیمت از دست دادن برخی کارایی‌ها.

۵. ماندگاری: قدرت‌های بزرگ دانش جهان به دنبال دستیابی به کامپیوترهای کوانتومی هستند که سرعت پردازش فوق‌العاده بالایی دارند. در صورت رسیدن به این فناوری، بلاک چین و ارزهای دیجیتال در معرض خطر قرار خواهند گرفت و به راحتی قابل هک می‌شوند. تیم اتریوم سرنیتی را به گونه‌ای طراحی کرده است که در برابر این تهدید مصون باشد و تمام مولفه‌های این شبکه امنیت کوانتومی داشته باشند.

۶. سرعت بالا: زمان تایید تراکنش‌ها بین ۸ تا ۱۶ ثانیه به طول خواهد انجامید و فرجامش اقتصادی (Economic finality) در ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به دست خواهد آمد.

جوزف لوبین (Joseph Lubin)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم و مدیرعامل کانسنسیس در رابطه با کاربرد اتریوم در آینده اذعان داشت:

از آن‌جا که صنعت روز به روز به فناوری بلاک چین و پلتفرم‌های آن علاقه‌مندتر می‌شود و در رابطه با آن‌ها تحقیق می‌کند، بیش از پیش به پتانسیل‌ها و نقش برجسته اتریوم در این عرصه پی  می‌برد.

به عنوان مثال، حدود سه ماه پیش، جی‌پی‌مورگان (JPMorgan)، بانک بزرگ آمریکایی و غول تکنولوژی‌های مالی مبتنی بر بلاک چین پلتفرم کواروم (Quorum) خود را بر روی کلاینت Go Ethereum ایجاد کرد و در حال توسعه آن است.

علاوه بر جی‌پی‌مورگان بانک‌ها و صنایع بزرگ دیگر نیز از پلتفرم اتریوم بهره می‌گیرند. مایکروسافت نیز پلتفرم بلتچلی (Bletchley) خود را بر روی این شبکه به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای بلاک چین، اجرا و پیاده‌سازی کرده است.

شبکه پویا و جامعه توسعه‌دهندگان اتریوم در حال تلاش برای تبدیل اتریوم به یک بلاک چین جهانی هستند. آن‌ها به طور مداوم پلتفرم اتریوم را بهبود می‌بخشند و به سریع‌تر شدن این شبکه در پاسخ‌گویی به نیازهای صنایع کمک می‌کنند.

این صرف زمان و منابع به همراه ایمان آن‌ها به حاکمیت اتریوم در آینده و ارزشی که کسب و کارها و توسعه‌دهندگان از آن سراغ دارند بسیار باارزش و نشان‌دهنده آینده روشن اتریوم است.

تیم اتریوم برخی از برنامه‌های آینده خود را که به طور بالقوه و یا بالفعل در حال توسعه هستند را ارائه کرده است که عبارتند از :

  • خدمات کیف پول نگهداری
  • بیمه محصولات کشاورزی
  • دیتا فید غیرمتمرکز
  • قراردادهای چندامضایی
  • محاسبات و پردازش ابری
  • خدمات پیش‌بینی و شرط‌بندی
  • بازارهای غیرمتمرکز

چالش غیرمتمرکز بودن

در صنعت ارز دیجیتال، مفهوم بلاک چین و غیرمتمرکز بودن به نوعی به یکدیگر گره خورده‌ است. بهره‌گیری از فناوری بلاک چین به ما امکان ساخت شبکه‌ای را می‌دهد که در آن همه‌ کاربران با یکدیگر برابرند و داده‌ها در تعداد بسیار زیادی کامپیوتر در سراسر جهان توزیع شده است.

نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که اتریوم نسبت به رقیب بزرگ‌تر خود یعنی بیت‌کوین غیرمتمرکز‌تر و توزیع‌شده‌تر است. اما آیا بهتر بودن نسبت به بیت کوین به این معناست که اتریوم به طور کامل غیرمتمرکز است؟

مخالفان این ادعا که بخش زیادی از آنان را طرفداران بیت کوین تشکیل می‌دهند، دلایل زیادی برای رد کردن این استدلال دارند. یکی از این دلایل وجود بنیاد اتریوم به عنوان یک نهاد کنترل‌کننده و قدرتمند در راس این اکوسیستم است.

بنیاد اتریوم، بنا به تعریفی که از خود ارائه داد، خود را تخصیص‌دهنده منابع، صدای اکوسیستم و نماینده این پروژه می‌داند. این بنیاد معتقد است که برای پیشرفت و موفق بودن یک اکوسیستم غیرمتمرکز، نیازمند رویکردهای تخصصی است.

حتی هنگامی که آن‌ها منابع قابل توجهی را برای بهبود اتریوم به اکوسیستم اختصاص می‌دهند، باید این کار را به گونه‌ای انجام دهند که روحیه عدم تمرکز در سیستم حفظ شود.

اما همه طرفداران اتریوم داستان هک دائو (DAO) را به خاطر دارند، یک شروع بزرگ با پایانی بد؛ که منجر به فورک شدن اتریوم و ایجاد اتریوم کلاسیک شد. هک شدن DAO به‌نوعی باعث خدشه‌دار شدن نام اتریوم و پلتفرم آن شد. با انتشار این خبر عده کثیری از افراد در جامعه اتریوم تصمیم به انجام هارد فورک گرفتند تا به این وسیله اعتبار از دست‌ رفته این پروژه و همچنین سرمایه‌های از دست رفته سرمایه‌گذاران را به جیبشان بازگردانند. این اتفاق زنگ خطری بود برای این‌که افراد اکوسیستم به این واقعیت پی ببرند که غیرمتمرکز بودن اتریوم مطلق نیست.

در حال حاضر، اتریوم با تغییر مکانیسم اجماع خود از اثبات کار به اثبات سهام، مشکل تمرکز در بخش استخراج را برطرف خواهد کرد. با توجه به برنامه‌هایی که اکوسیستم اتریوم برای آینده خود ارائه کرده است، به نظر می‌رسد که تیم توسعه برنامه‌های خود را در راستای تمرکززدایی بیشتر در این پلتفرم چیده است.

آینده قیمت اتریوم چگونه خواهد بود؟

قیمت اتریوم در آینده چگونه خواهد بود

پیش‌بینی قیمت اتریوم با توجه به کاربردهای فراوان این پلتفرم در آینده کمی دشوار است. با این حال ‌می‌توان گفت که بیشتر تحلیل‌های صورت گرفته روند صعودی و مثبتی را برای ارز دیجیتال آن یعنی اتر در آینده پیش‌بینی می‌کنند.

برخی بر این عقیده‌اند که طی سال‌های پیش رو، باید بر چالش‌های مرتبط با اثبات ماهیت پولی خود غلبه کند. در نظر بسیاری افراد اتریوم پیش از آن‌که یک ارز دیجیتال باشد، پلتفرمی برای برنامه‌های غیرمتمرکز و شبکه بلاک چین است.

با وجود این‌که اتریوم مانند بیت کوین درگیر مشکل مقیاس‌پذیری است و تنها قادر است ۱۵ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند، اما باز هم دومین ارز بازار از لحاظ حجم سرمایه است. تصور کنید اگر اتریوم مشکلاتی را که قرار است در هاردفورک سرنیتی برطرف کند، از میان برداشت و توانایی پردازش هزاران تراکنش در ثانیه را به دست آورد. آن‌گاه چه تغییری در قیمت و ارزش آن ایجاد خواهد شد؟

بسیاری بر این عقیده‌اند که مقیاس‌پذیری سد راه قیمت اتریوم است و به محض این‌که این مشکل برطرف شود قیمت این ارز تا ۱,۵۰۰ دلار نیز پیش خواهد رفت. بالاترین قیمت تاریخ اتریوم تاکنون ۱,۳۷۷ دلار بوده که در ژانویه ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است.

از طرفی پیاده‌سازی سازوکار اثبات سهام، انتظارات را درباره اتر بالا برده است. با فعال شدن اولین فاز از سرنیتی، امکان سهام‌گذاری (Staking) برای تایید‌کنندگان تراکنش‌ها فعال خواهد شد و با خارج شدن بخشی از عرضه در گردش و قفل شدن آن به عنوان گرو، میزان سکه‌های در گردش شبکه کاهش خواهد یافت که می‌تواند عاملی مثبت برای سوق دادن اتر به سوی قیمت‌های بالاتر باشد.

قیمت اتریوم در طول تاریخ خود

در صورتی که ارزش هر واحد اتر (ETH) حدودا از ۰.۱۷ بیت کوین عبور کند، اتریوم می‌تواند جایگاه اول را از چنگ بیت کوین دربیاورد

از طرفی تعداد سکه‌های اتریوم نامحدود است و همین مورد عاملی بازدارنده برای رشدهای شدید اتریوم در آینده می‌تواند باشد. اما پاداش تاییدکنندگان تراکنش‌ها در اتریوم ۲ که در واقع سکه‌های جدید را در شبکه آزاد می‌کنند، نسبت به اتریوم کنونی کمتر خواهد بود.

بر همین اساس طبق قانون ساده عرضه و تقاضا، با کاهش عرضه و افزایش تقاضایی که از کاربردهای گوناگون اتریوم در زمینه‌های مختلف ایجاد شده، آینده قیمت اتر را نیز می‌توان مثبت دانست.

برای اطلاع از پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران درباره قیمت اتریوم «پیش بینی قیمت اتریوم توسط کارشناسان ارزهای دیجیتال» را بخوانید.

سخن آخر

امروزه اتریوم یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های صنعت بلاک چین و ارز دیجیتال به شمار می‌آید. اتریوم با فراهم آوردن بستری کاربرپسند، به علاقه‌مندان به این صنعت این امکان را می‌دهد که از قدرت فناوری بلاک چین بهره ببرند.

برنامه‌های غیرمتمرکز پتانسیل ایجاد انقلابی در صنایع مختلف از جمله امور مالی، املاک و مستغلات، دانشگاه‌ها، بیمه، امور بهداشتی و سلامت و بخش‌های دولتی را دارند.

همگام با پیشرفت روزافزون علم و تلاش بشر برای مهاجرت به سیاره‌های دیگر، در سوی دیگری از علم شاهد این هستیم آشنایی و پذیرش فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال در بین عموم مردم رو به افزایش است.

اتریوم در این میان یکی از پیشتازان این عرصه است و همان‌طور که بنیان‌گذار جوان آن ادعا کرد، به نظر می‌رسد که اتریوم کامپیوتر جهانی برای برنامه‌های غیرمتمرکز فرداست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

اشتراک گذاری

پست های مرتبط
Clear Filters
پست های توضیه شده
Clear Filters
Clear Filters

قیمت اتریوم با ریزش تقریباً ۱۰ درصدی از سطح ۴۴۵ دلار در هفته‌ی گذشته، بار دیگر به زیر ۴۰۰ دلار…

اتریوم ماه جاری میلادی را در حالی آغاز کرد که در آستانه رسیدن به ۴۹۰ دلار بود. حالا و با…

شبکه اتریوم به‌عنوان بلاک چین محبوب پروژه‌های دیفای شناخته می‌شود. از همین رو می‌توان فعالیت‌های حوزه دیفای را در این…

در پی جهش قیمت بیت کوین، قیمت اتریوم نیز با رشدی چشم‌گیر به محدوده ۴۴۷ دلار رسیده است. معامله‌گران انتظار…

Clear Filters
مارا دنبال کنید
پست های منتخب